Børnevenlig Kommune Handlingsplan 2024-2028
- Titel: Børnevenlig Kommune Handlingsplan 2024- 2028
- Udgivet: 2024
Aalborg kommune som UNICEF Børnevenlig By og Kommune
Aalborg Kommune blev certificeret som UNICEF Børnevenlig By og Kommune d. 20. november 2022.
Certificeringen var ikke afslutning på et initiativ - tværtimod. Det er det fundament, vi kan stå på, når vi fortsætter arbejdet med at fortsætte med at være og udvikle vores Børnevenlige Kommune. Mest fordi det giver mening, men ligeledes fordi det kræves for at opretholde anerkendelsen hos UNICEF.
Børnevenlig Kommune er ikke bare noget, vi leger.
Pejlemærker Børnevenlig Kommune
Handlingsplanen er opbygget med udgangspunkt i en forandringsteori med fælles pejlemærker, der knytter sig til de internationale kriterier for programmet, samt til artikler fra FN’s Børnekonvention.
For Aalborg Kommunes arbejde med programmet Børnevenlig Kommune er følgende fem pejlemærker valgt. De fem pejlemærker er fem artikler fra FN’s Børnekonvention.
2: Man må ikke diskriminere
Børnevenlig Kommune er for alle børn. Derfor arbejder vi for lighed of for at nedbringe diskrimination.
12: Respekt for børns mening
Børns mening tæller! Børn og Unge oplever meningsfuld inddragelse på områder, der har betydning for dem.
42: Alle skal kende børns rettigheder
Alle skal kende børns rettigheder. Børn og voksne skal have kendskab til børns rettigheder i FN's Børnekonvention.
3: Det bedste for barnet
Børnesyn og mindset: Vi varetager børn og unges interesser. Vi ved, at det er voksne, der bærer ansvaret, men at vi kan meget sammen.
6: Liv, overlevelse og udvikling
Børnesyn og mindset: Vi vælger den børnevenlige tilgang og tager barnets
Disse uddybes via fælles målsætninger for handlingsplanperioden. Disse målsætninger ses i handlingsplanen på følgende. Herefter består handlingsplanen af en oversigt over fælles og forvaltningsspecifikke indsatsområder.
Fælles målsætninger
Målsætning: Det vil vi opnå i 2024-2028 | Mål i programområder |
---|---|
Relevante medarbejdere har indsigt i, hvorfor vi inddrager børnene, og hvornår det giver mening. Relevante medarbejdere har værktøjer til hvordan man kan inddrage børnene. Relevante medarbejdere arbejder med børneinddragelse i opgaver, hvor det giver mening. | Børn og unge oplever meningsfuld inddragelse på områder, der har betydning for dem. |
Viden om børns rettigheder indgår i indsatser med børneinddragelse. Børnekonventionens artikler tydeliggøres i forbindelse med aktiviteter generelt. | Børn og voksne har kendskab til børns rettigheder (FN’s børnekonvention). |
Når vi inddrager børn og unge, vil vi sikre repræsentation og deltagelsesmuligheder for alle. Vi har som ambition at skabe fællesskaber for alle. | Arbejde for lighed og for at nedbringe diskrimination. |
Vi varetager børn og unges interesser. Vi ved, at det er voksne, der bærer ansvaret, men at vi kan meget sammen. Vi vælger den børnevenlige tilgang og tager barnets perspektiv. | Mindset og Børnesyn |
Den enkelte forvaltning har identificeret udvalgte indsatsområder der kobler sig til målene og målsætningerne i den fælles handlingsplan. Disse indsatsområder konkretiseres via aktiviteter, der sideløbende monitoreres forvaltningsmæssigt.
Handlingsplanen skal ses som et dynamisk dokument.
Fælles indsatser på tværs af forvaltninger
INDSATSER/INDSATSOMRÅDER Hvilke områder arbejder vi konkret med | MÅLSÆTNINGER Dét vil vi opnå i 2024-2028 | MÅL I PROGRAMOMRÅDER |
---|---|---|
Udbredelse af kendskab til fælles afsæt i forhold til børneinddragelse. Herunder Harts deltagelsesstige og Laura Lundy’s model for meningsfuld deltagelse. Fælles kickoff for ambassadører på tværs af forvaltninger. Dette er særligt relevant med forvaltninger, der har udpeget nye ambassadører. | Relevante medarbejdere har indsigt i, hvorfor vi inddrager børnene, og hvornår det giver mening. Relevante medarbejdere har værktøjer til hvordan man kan inddrage børnene. Relevante medarbejdere arbejder med børneinddragelse i opgaver, hvor det giver mening. | Børn og unge oplever meningsfuld inddragelse på områder, der har betydning for dem. |
Understøttelse af viden om rettighederne. Overordnet kendskab til Børnevenlig Kommune styrkes via film og kommunikationsmateriale, der fortæller om Børns rettigheder, Børne- og Ungeinddragelse og Børnevenlig Kommune. Vi markerer Børnekonventionens Fødselsdag hvert år i forbindelse med den 20. november. Børn og Unge og Job og Velfærd:UNICEF All Right klubber: Rettigheder online i fritidslivet/Fritidspædagogik | Viden om børns rettigheder indgår i indsatser med børneinddragelse. Børnekonventionens artikler tydeliggøres i forbindelse med aktiviteter generelt. | Børn og voksne har kendskab til børns rettigheder (FN’s børnekonvention) |
Børn og Unge, Sundhed og Kultur og Job og Velfærd:Aalborg Diversitetsuge – retten til at være den, du er. Med udgangspunkt i artikel 2 i Børnekonventionen, retten til ikke at blive diskrimineret. Børn og Unge, Økonomi og Erhverv med flere:Udvidet venskabsby-samarbejde med Mykolaiv i Ukraine med inspiration fra Børnevenlig Kommune – spor 1: Ung-til-ung | Når vi inddrager børn og unge, vil vi sikre repræsentation og deltagelsesmuligheder for alle. Vi har som ambition at skabe fællesskaber for alle. | Arbejde for lighed og for at nedbringe diskrimination. |
Alle forvaltninger udpeger ambassadørgrupper med fokus på udbredelse af mindset, børnesyn og viden om børns rettigheder. Senior og Omsorg/Børn og Unge:Skoleklasser på 7. og 8. klassetrin kan komme på læringsbesøg på et plejehjem i Aalborg Kommune. Besøgene planlægges i dialog med udgangspunkt i skoleklassens læringsmål og forholdene på plejehjemmet. Senior og Omsorg/Børn og Unge:Interesserede elever i udskolingen har mulighed for at komme i erhvervspraktik på Plejehjem i Aalborg Kommune. Vi tilstræber, at det er nemt for eleven at komme i kontakt om en praktik, bl.a. ved formidling gennem AabenAalborg, UU-vejledere og elevens direkte kontakt til et plejehjem eller forvaltningen. Senior og Omsorg:Unge i alderen 15-17 år er ansat i fritidsjob på flere af Aalborg Kommunes plejehjem. De unge mennesker bliver ansat til at hygge om beboerne og hjælpe med lette praktiske opgaver. | Vi varetager børn og unges interesser. Vi ved, at det er voksne, der bærer ansvaret, men at vi kan meget sammen. Vi vælger den børnevenlige tilgang og tager barnets perspektiv. | Mindset og Børnesyn |
Børn og Unge
INDSATSER/INDSATSOMRÅDER Hvilke områder arbejder vi konkret med | MÅLSÆTNINGER Dét vil vi opnå i 2024-2028 | MÅL I PROGRAMOMRÅDER |
---|---|---|
Styrkelse af børneperspektivet i dagtilbud, blandt andet med fokus på:
Styrkelse af demokratisk selvtillid i skole:Fokus på styrkelse af den demokratiske selvtillid og dannelse blandt børn og unge i Aalborg Kommune. Dette både i forhold til Aalborg Fælleselevråd, lokale elevråd og Aalborg Ungebyråd, men ligeledes i forhold til det oplevede demokrati i dagligdagen for alle børn og unge. UMRFortsat indsats ift. at inddrage elevernes perspektiver i arbejdet med trivselsmåling og skoleudvikling. Uddannelse af elever, samt styrket fokus på elevrådets kontaktlærer og lederens rolle. FritidspædagogikkenUdvikling af fritidspædagogikken i DUS og juniorklubber med udgangspunkt i inputs fra børn/UMR. FokusklasserVi ønsker at højne kvaliteten i specialtilbud. Blandt andet via inddragelse af perspektiver fra børn og unge. UndervisningInddragelse af elevernes inputs i udviklingen af god, inspirerende undervisning, blandt andet gennem Peers. | Relevante medarbejdere har indsigt i, hvorfor vi inddrager børnene, og hvornår det giver mening. Relevante medarbejdere har værktøjer til hvordan man kan inddrage børnene. Relevante medarbejdere arbejder med børneinddragelse i opgaver, hvor det giver mening. | Børn og unge oplever meningsfuld inddragelse på områder, der har betydning for dem. |
Understøttelse af viden om rettighederneVi tydeliggør rettigheders sammenhæng med lovgivning, politikker, strategier og pædagogisk praksis. Vi laver (undervisnings-)materialer og forløb til skoler og dagtilbud, som de kan benytte til synliggørelse og arbejde med Børnekonventionen. ForældreVi producerer og formidler informationsmateriale til forældre. Aalborg BørnekarnevalSamarbejde med Aalborg Børnekarneval med fokus på formidling af Børnekonventionens budskaber og anvendelse. | Viden om børns rettigheder indgår i indsatser med børneinddragelse Børnekonventionens artikler tydeliggøres i forbindelse med aktiviteter generelt. | Børn og voksne har kendskab til børns rettigheder (FN’s børnekonvention) |
Aalborg DiversitetsugeUdvikling af materiale i forbindelse med Aalborg Diversitetsdag: Sådan arbejder du med artikel 2. Mangfoldighed og stærke fællesskaberGenerelt har vi i alle indsatser fokus på læring, deltagelsesmuligheder og trivsel for alle børn og unge, blandt andet gennem:
Mykolaiv, UkraineUdvidet venskabsby-samarbejde med Mykolaiv i Ukraine, med fokus på unge-politik og demokrati, baseret på ung-til-ung-indsatser. | Når vi inddrager børn og unge, vil vi sikre repræsentation og deltagelsesmuligheder for alle. Vi har som ambition at skabe fællesskaber for alle. | Arbejde for lighed og for at nedbringe diskrimination. |
Fokus på Ambassadørgruppens rolle og betydning:Ambassadørgruppe i Børn og unge inddrages i forhold til barrierer og muligheder og tildeles ansvar ift. decentrale opgaver inden for eget område. Herunder udbrede viden og opsamle data i relevante sammenhænge og eksisterende fora. Dagtilbudsgruppen (chefgruppen på dagtilbudsområdet) fungerer som ambassadørgruppe på dagtilbudsområdet, med den øvrige ledelseskæde som sekundære ambassadører. På skoleområdet udpeges en ambassadør i alle 10 skoleområder, der samarbejder med relevante nøglemedarbejdere fra forvaltning, ungdomsskole og PPR. Fælles afsæt for børneinddragelse – BU-del:Videreudvikling og tilpasning af materiale om børns rettigheder og børneinddragelse, herunder guide til opstart ift. børneinddragelse. Vi har fokus på at integrere værktøjer og tilgange i eksisterende indsatser. Sammenhæng med politik og strategiTydeliggørelse af sammenhængen mellem Børne- og Ungepolitikken, visionen, Stærke Fællesskaber og Børnevenlig Kommune. | Vi varetager børn og unges interesser. Vi ved, at det er voksne, der bærer ansvaret, men at vi kan meget sammen. Vi vælger den børnevenlige tilgang og tager barnets perspektiv. | Mindset og børnesyn |
Job og Velfærd
INDSATSER/INDSATSOMRÅDER Hvilke områder arbejder vi konkret med | MÅLSÆTNINGER Dét vil vi opnå i 2024-2028 | MÅL I PROGRAMOMRÅDE |
---|---|---|
Alle Familiegrupper og Specialgruppen udarbejder dialogbaserede børnefaglige undersøgelser i alle nye sager pr. 1. maj 2023, hvor der er truffet afgørelse om BFU, og tænker i højere grad deltagelse af børnene ind – på børnenes præmisser. Familiegrupper og Specialgruppen benytter visuelle hjælpemidler – et fælles tredje – til at skabe gennemsigtighed i processer og beslutninger. Myndighed, Fritidscentre og Center for Dag- og Døgntilbud understøtter, at børn og unges stemmer træder tydeligt frem i handleplan, behandlingsplan og status. CDD: Der er nedsat en arbejdsgruppe på tværs af De Specialiserede Døgntilbud og Vokseværket med formålet at sikre, at barnets stemme træder tydeligere frem i behandlingsplanerne. Myndighed: Kompetenceforløb for afdelingsledere med Børns Vilkår med henblik på at styrke inddragelse af børn og unge i egne forløb (efterår 2024). Myndighed: Der arbejdes med implementering af anbefalinger fra arbejdsgruppe vedr. inddragelse af børn og unge i egen sag (udmøntning af Barnets Lov) - blandt andet ved at: Skabe børnevenlige fysiske rammer (mødelokaler), der udgør en tryg ramme - børn giver feedback herom. Laura Lundys model integreres i introduktion for nye rådgivere. Der arbejdes med Laura Lundys model for inddragelse – fraser i DUBU understøtter refleksion og planlægning af samtaler med børn og unge. CFTF: Børn og unge (ungeansættelsesudvalg) deltager i ansættelsessamtaler på alle fritids – og ungecentrene. CFTF: I løsningen af kontaktpersonsopgaven for familiegrupperne, arbejder vi med fællesskabet som løftestang og vi arbejder med deltagelsesmuligheder, hvor de enkelte forløb tilrettelægges ud fra den unges stemme og med dét, der motiverer den enkelte unge. CFTF: Der arbejdes med den demokratiske dannelse samt deltagelsesmuligheder for børn og unge i et nationalt perspektiv:
| Relevante medarbejdere har indsigt i, hvorfor vi inddrager børnene, og hvornår det giver mening. Relevante medarbejdere har værktøjer til hvordan man kan inddrage børnene. Relevante medarbejdere arbejder med børneinddragelse i opgaver, hvor det giver mening. | Børn og unge oplever meningsfuld inddragelse på områder, der har betydning for dem. |
Understøttelse af viden om rettighederneCFTF(JV): Der arbejdes med børn og unges rettigheder online gennem projekt med Unicef: "All Right Klubber". Flere fritidscentre arbejder hen mod en certificering til "All Right Klub". CFTF: Samarbejde med Aalborg Børnekarneval med fokus på formidling af Børnekonventionens budskaber og anvendelse. | Viden om børns rettigheder indgår i indsatser med børneinddragelse. Børnekonventionens artikler tydeliggøres i forbindelse med aktiviteter generelt. | Børn og voksne har kendskab til børns rettigheder (FN’s børnekonvention) |
BU/SUN/JV: "Aalborg Diversitetsuge 2024"CFTF: Til "Aalborg Diversitetsuge 2024" er der arbejdet med børnenes og de unges stemmer både i forberedelse, planlægning, udførsel samt til den kommende evaluering og vi har lavet et mangfoldigt program for ugen, hvor deres stemmer er bærende. | Når vi inddrager børn og unge, vil vi sikre repræsentation og deltagelsesmuligheder for alle. Vi har som ambition at skabe fællesskaber for alle. | Arbejde for lighed og for at nedbringe diskrimination. |
"Din side som barn og ung" på Aalborg.dk - en børnevenlig indgang til hjælp. | Vi varetager børn og unges interesser. Vi ved, at det er voksne, der bærer ansvaret, men at vi kan meget sammen. Vi vælger den børnevenlige tilgang og tager barnets perspektiv. | Mindset og børnesyn |
By og land
INDSATSER/INDSATSOMRÅDER Hvilke områder arbejder vi konkret med | MÅLSÆTNINGER Dét vil vi opnå i 2024-2028 | MÅL I PROGRAMOMRÅDER |
---|---|---|
Relevante medarbejdere arbejder med børneinddragelse i opgaver, hvor det giver mening. I arbejdet med mobilitet, sigter vi mod at forstærke vores indsats ved at inddrage børns perspektiver og meninger om trafiksikkerhed og adfærd. Hovedmålet er at øge antallet af børn, der vælger en aktiv transportform til skole. Dette indebærer at skabe en mere sikker og tiltalende skolevej baseret på børnenes input og forståelse af trafikforholdene. Vi stræber efter at skabe en atmosfære, hvor børn føler sig hørt og aktivt bidrager til at forme deres egen skoleoplevelse. Der vil blive gennemført konkrete tiltag inden for skolecasene:
I arbejdet med udviklingen af vores byer og natur, anerkendes vigtigheden af at integrere børns perspektiver. Den kommende proces vil især fokusere på udvælgelse af eksisterende projekter, hvor børneinddragelse kan tilføre værdifulde inputs. Mulige projekter kan være:
I opgaven med byudvikling arbejdes der fremadrettet med at skabe fokus på at inddrage børn i projekter, hvor deres deltagelse er relevant for byudviklingen. Børns perspektiver og input spiller en væsentlig rolle i udviklingen af bymiljøer. Derfor søges der aktivt at skabe rum for deres stemme og bidrag i de planlægningsprocesser, der former vores byer, i de projekter hvor det er relevant - både for børnene og processen. Der udvælges fremadrettet projekter, der skal have et særligt fokus børneinddragelse. ForvaltningsniveauPå forvaltningsniveau stræber vi efter at udbrede kendskabet til Børnevenlig Kommune. Vi opfordrer allerede til aktiv inddragelse af børn i vores allerede eksisterende opgaver og beslutningsprocesser. Målet er ikke kun at informere, men også at skabe en kultur, hvor børns perspektiver og input værdsættes og integreres i planlægningen og udførelsen af vores opgaver. Ved at fremme en åben dialog og lytte til børnenes stemmer ønsker vi at skabe en mere inkluderende og børnevenlig forvaltning. Kommunikationskampagne i samarbejde med Klima og Miljø:
VærktøjskasseI koordineringsgruppen vil vi fortsætte med at udvikle en værktøjskasse, der giver vores kolleger kendskab til arbejdsgangen og konkrete metoder til at inddrage børn. Vi vil gøre det lettere for alle at handle børnevenligt i deres daglige opgaver. Workshops ift. Inddragelse i forskellige projekter | Relevante medarbejdere har indsigt i, hvorfor vi inddrager børnene, og hvornår det giver mening. Relevante medarbejdere har værktøjer til hvordan man kan inddrage børnene. Viden om børns rettigheder indgår i indsatser med børneinddragelse. Børnekonventionens artikler tydeliggøres i forbindelse med aktiviteter generelt. Når vi inddrager børn og unge, vil vi sikre repræsentation og deltagelsesmuligheder for alle. Vi har som ambition at skabe fællesskaber for alle. Vi varetager børn og unges interesser. Vi ved, at det er voksne, der bærer ansvaret, men at vi kan meget sammen. Vi vælger den børnevenlige tilgang og tager barnets perspektiv. | Børn og unge oplever meningsfuld inddragelse på områder, der har betydning for dem. Børn og voksne har kendskab til børns rettigheder (FN’s børnekonvention). Arbejde for lighed og for at nedbringe diskrimination. Mindset og børnesyn. |
Klima og Miljø
INDSATSER/INDSATSOMRÅDER Hvilke områder arbejder vi konkret med | MÅLSÆTNINGER Dét vil vi opnå i 2024-2028 | MÅL I PROGRAMOMRÅDER |
---|---|---|
Projekter og konkrete tiltag i KMI KM har vi både lovpligtige opgaver og også projekter, som giver mere eller mindre rum til børneinddragelse. Vigtigt er dog at vores kolleger kender mulighederne og indtænker det, hvor det giver mening og værdi for begge parter. ErhvervspraktikanterInspirere flere skoler til at sende flere 9. klasses elever i praktik i KM. Youths Go Green (YouGo)Næste skridt i det populære YouGo projekt, som omhandler at få mere bæredygtighed ind i undervisningen bl.a. gennem undervisning i ”virkeligheden”, handler om at få cases fra Aalborg Kommune fremfor virksomheder. Involvere forvaltningerne i Aalborg Kommune mere især i projektet YouGo, så børn og unge får et større indblik i kommunens arbejde og bliver inspireret til grønne jobs. Aalborg 2024I 2024 kommer der en stor europæisk bæredygtighedskonference til Aalborg. På samme tid bliver Kildeparken fyldt af initiativer omkring bæredygtighed for (primært) alle nordjyder. Børn og unge inviteres såvel som involveres i planlægning og udførelse. Børn og Unge skal mærke stolthed over at bo i en kommune, hvor der er stort fokus på bæredygtighed og have viden om bl.a. grøn omstilling, bæredygtighed, SDG og Aalborg Conditions. UngeklimarådetUngeklimarådet fortsætter med nye indsatser. Særligt vil der være fokus på ung-ung, hvor ungeklimarådet aktiverer andre unge i den grønne dagsorden. Unge skal inspirere andre unge inden for den grønne dagsorden. Unge skal have indflydelse på den bæredygtige udvikling i Aalborg Kommune. Synlighed i forvaltningenKommunikationskampagner i samarbejde med By og Land, så vi udbreder viden om Børnevenlig Kommune og opfordrer til at inddrage børn i vores eksisterende og fremtidige opgaver. Tryghed i opgavenDet skal være trygt og nemt at involvere børn i vores arbejde. Vi vil gerne samskabe og udvikle i samarbejde med børnene, da vores forvaltning netop arbejder med mange områder, som har indflydelse på børn og unges liv og fremtid. VærktøjskasseArbejde videre i koordineringsgruppen med en værktøjskasse, så vores kolleger kender arbejdsgangen og måske nogle helt konkrete værktøjer til, hvordan man involverer børn fx hvad gør jeg, hvis jeg vil spørge en 6. klasse om mit projekt. Gøre det let at agere børnevenligt i dagligdagens opgaver. | Relevante medarbejdere har indsigt i, hvorfor vi inddrager børnene, og hvornår det giver mening. Relevante medarbejdere har værktøjer til hvordan man kan inddrage børnene. Viden om børns rettigheder indgår i indsatser med børneinddragelse. Børnekonventionens artikler tydeliggøres i forbindelse med aktiviteter generelt. Når vi inddrager børn og unge, vil vi sikre repræsentation og deltagelsesmuligheder for alle. Vi har som ambition at skabe fællesskaber for alle. Vi varetager børn og unges interesser. Vi ved, at det er voksne, der bærer ansvaret, men at vi kan meget sammen. Vi vælger den børnevenlige tilgang. og tager barnets perspektiv. | Børn og unge oplever meningsfuld inddragelse på områder, der har betydning for dem. Børn og voksne har kendskab til børns rettigheder (FN’s børnekonvention). Arbejde for lighed og for at nedbringe diskrimination. Mindset og børnesyn. |
Sundhed og Kultur
INDSATSER/INDSATSOMRÅDER Hvilke områder arbejder vi konkret med | MÅLSÆTNINGER Dét vil vi opnå i 2024-2028 | MÅL I PROGRAMOMRÅDER |
---|---|---|
Relevante medarbejdere i SUN defineres og indsatsen formidles. Relevante indsatser og potentialer for øget inddragelse børn og unge i driftsopgaver identificeres på tværs af SUN. Biblioteket deltager i det nationale projekt ”Det starter med børnene”. | Relevante medarbejdere har indsigt i, hvorfor vi inddrager børnene, og hvornår det giver mening. Relevante medarbejdere har værktøjer til hvordan man kan inddrage børnene. Relevante medarbejdere arbejder med børneinddragelse i opgaver, hvor det giver mening. | Børn og unge oplever meningsfuld inddragelse på områder, der har betydning for dem. |
Biblioteket understøtter formidling af viden om demokrati og rettighederne. | Viden om børns rettigheder indgår i indsatser med børneinddragelse. Børnekonventionens artikler tydeliggøres i forbindelse med aktiviteter generelt. | Børn og voksne har kendskab til børns rettigheder (FN’s børnekonvention) |
Biblioteket vil sætte fokus på diversitet og fællesskaber (både børn og voksne). Fritid arbejder med lige muligheder, når der afholdes idrætsaktiviteter på skoler. | Når vi inddrager børn og unge, vil vi sikre repræsentation og deltagelsesmuligheder for alle. | Arbejde for lighed og for at nedbringe diskrimination |
Relevante indsatser, opgaver og politikker optimeres løbende under hensyn til børn og unge. | Vi varetager børn og unges interesser. Vi ved, at det er voksne, der bærer ansvaret, men at vi kan meget sammen. Vi vælger den børnevenlige tilgang og tager barnets perspektiv. | Mindset og Børnesyn |
Økonomi og Erhverv
INDSATSER/INDSATSOMRÅDER Hvilke områder arbejder vi konkret med | MÅLSÆTNINGER Dét vil vi opnå i 2024-2028 | MÅL I PROGRAMOMRÅDER |
---|---|---|
Invitation til Aalborg Ungebyråd og Fælleselevrådet om deltagelse i Budgetmøde / Borgermøde. Årligt møde mellem Borgmesteren og Aalborg Ungebyråds formand og næstformand. Årligt møde mellem Aalborg Ungebyråd og Direktørgruppen. Årligt møde mellem Aalborg Byråd og Aalborg Ungebyråd. | Relevante medarbejdere har indsigt i, hvorfor vi inddrager børnene, og hvornår det giver mening. Relevante medarbejdere har værktøjer til hvordan man kan inddrage børnene. Relevante medarbejdere arbejder med børneinddragelse i opgaver, hvor det giver mening. | Børn og unge oplever meningsfuld inddragelse på områder, der har betydning for dem. |
Børnevenlig Kommune som værdi for Aalborg Kommune
Udbrede viden om Børnevenlig Kommune internt og eksternt samt opfordre til at inddrage børn i eksisterende opgaver. | Viden om børns rettigheder indgår i indsatser med børneinddragelse. Børnekonventionens artikler tydeliggøres i forbindelse med aktiviteter generelt. | Børn og voksne har kendskab til børns rettigheder (FN’s børnekonvention). |
"Borgmester i virkeligheden". Borgmesteren besøger institutioner for børn og unge eller har besøg på Borgmesterkontoret af børn og unge. Dette planlægges af/i samarbejde med børn og unge, så de får muligheden for at vise deres virkelighed/hverdag. | Når vi inddrager børn og unge, vil vi sikre repræsentation og deltagelsesmuligheder for alle. | Arbejde for lighed og for at nedbringe diskrimination. |
Vi varetager børn og unges interesser. Vi ved, at det er voksne, der bærer ansvaret, men at vi kan meget sammen. Vi vælger den børnevenlige tilgang og tager barnets perspektiv. |
Rikke Borre Hartmann
Programleder for Børnevenlig Kommune
93 52 00 75
rhar-skole@aalborg.dk