Skip til hoved indholdet

Profilbeskrivelser og organisering

Du finder her et organisationsdiagram for By og Land i 2025 samt profilbeskrivelser for ledelsesniveauer i By og Land.

Organisationsdiagram for By og Land 2025

Klik på billedet for at åbne det i fuld størrelse.

Profilbeskrivelser

I By og Land arbejder vi med rammer for ledelse – også kaldet Leadership Pipeline. Disse rammer skal hjælpe med at skabe et fælles sprog om ledelse og et tydeligt ledelsesrum. Leadership Pipeline skal give os endnu større klarhed om lederens og medarbejderens rolle og ansvar, og dermed en mere tydelig forventningsafstemning mellem ledelsesniveauerne og medarbejderne. Vores rejse med Leadership Pipeline er kun lige begyndt, og ledelsen i By og Land har udarbejdet første version med en profil af hvert ledelsesniveau og en profil for medarbejderne. Profilerne skal nu anvendes i praksis, og vi skal sammen i løbet af det kommende år evaluere, justere og udvikle, så det bliver vores ramme for ledelse. Profilerne for hvert ledelsesniveau og for medarbejderne er angivet nedenfor.

Der er udarbejdet profilbeskrivelser for:

  • Direktør
  • Forvaltningsgrenchef
  • Afdelingsleder
  • Teamleder, formand med flere
  • Medarbejder

Klik på billedet for at åbne det i fuld størrelse.

Spørgsmål

Har du spørgsmål til profilbeskrivelserne, så grib fat i din leder/chef. Du kan også kontakte en fra arbejdsgruppen for Leadership Pipeline: Per Laurits Bech, Mie Overgaard, Henrik Jess Jensen og Hanne Riise Dalgaard


Direktør

Rolle

  • Direktøren skaber og formidler sammenhæng mellem den politiske ledelse og den faglige ledelse.

Ansvar

Direktøren er ansvarlig for at:

  • At politikerne får den viden, som er nødvendig for at kunne træffe beslutninger.
  • At der er effektive arbejdsprocesser og et godt samarbejde mellem de politiske udvalg og forvaltningen.
  • At organisationen har et godt tværgående samarbejde og bliver ledet ud fra fælles værdier, politiske beslutninger og faglig viden.

Direktionen har med direktøren i spidsen det overordnede ansvar for:

  • Strategisk og helhedsorienteret ledelse ud fra fælles principper
  • Det faglige, strategiske og sociale lederskab i forvaltningen
  • Forvaltningens samlede økonomi, budget og styring
  • At udvikle og vedligeholde forvaltningens strategier, politikker og målsætninger
  • At sætte rammer for forvaltningens udvikling og drift gennem mål og retning
  • At kommunikere klart og synligt om politiske udmeldinger og rammerne for forvaltningens opgaver
  • At Sikre at forvaltningens opgaver løses tilfredsstillende i henhold til aftalte kvalitetsniveauer internt og eksternt
  • At Sikre at forvaltningen leder- og talentudvikler på alle niveauer

Færdigheder

Direktøren:

  • Kan tage et økonomisk og langsigtet perspektiv på organisationen.
  • Kan kommunikere visionen for organisationen.
  • Kan lede mange forskellige funktioner.
  • Kan sammensætte et team af højt ydende og ambitiøse chefer.
  • Har forståelse for omverdenen og kan agere i forhold til denne.
  • Kan nå kortsigtede finansielle mål i balance med langsigtede mål.
  • Kan skabe resultater igennem andre

Prioriteter

Direktøren:

  • Skaber tid til refleksion og analyse.
  • Bruger tid sammen med de øvrige chefer.

Arbejdsværdier

Direktøren anvender Aalborg Kommunes Ledelsespolitiks principper:

  1. Vi sætter borgerne først
  2. Vi udvikler os sammen
  3. Vi skaber resultater
  4. Vi er gode personaleledere

Politisk tæft

Direktøren:

  • Kan stå til rådighed ad hoc for politikere, inspirere, påvirke og rådgive.
  • Kan topprioritere krisestyring ved aktuelle kriser.
  • Kan læse politisk kommunikation, dagsordener og relationer.
  • Har og bruger uformelle netværk blandt aktører på den politiske scene.
  • Har viden om myndighedsgrundlaget.
  • Kan håndtere modsætninger imellem det politiske og det faglige system konstruktivt.
  • Kan rumme manglende faglig rationalitet i de politiske beslutninger.
  • Kan være handlekraftig
  • Kan betjene et politisk udvalg med divergerende holdninger

Faglig ledelse

  • Kan fremlægge og forsvare enkeltsager for det politiske niveau og pressen.
  • Kan balancere faglige og politiske hensyn og skabe mulige løsninger i forhold til den politiske kontekst.

Kommunikative kompetencer

  • Skal kunne kommunikere med alle – samt kunne oversætte værdibaserede politiske budskaber til strategiske, organisatoriske implikationer og vice versa.

Skabe ledelsesrum

  • Kan skabe og afklare sit ledelsesrum i forhold til politikere – og resten af organisationen.
  • Kan navigere i ”kaos” og inkonsistente styresystemer

Strategi arbejde

  • Kan arbejde med et strategisk kort og langsigtet perspektiv samtidigt, og acceptere at den politiske ledelse ikke nødvendigvis har det langsigtede perspektiv.
  • Kan skabe strategisk retning i samarbejde med direktionen

Procesledelse

  • Sikre helhederne i de komplekse processer, og de resultater, de skaber i den samlede organisation.

Navigere på den offentlige scene

  • Håndtere samspillet med offentligheden ud fra en forståelse af organisationens rolle i samfundet.

Være rollemodel

  • Håndtere samspillet med offentligheden ud fra en forståelse af organisationens rolle i samfundet.

Forvaltningsgrenchef

Rolle

Forvaltningsgrenschefen skaber og formidler sammenhæng mellem den politiske ledelse og den faglige ledelse. Forvaltningsgrenchefen fastlægger sammen med afdelingslederne faglige og personalemæssige rammer for løsning af kerneopgaverne.

Ansvar

Forvaltningsgrenchefen er ansvarlige for at:

  • At organisationen når de ønskede politiske resultater
  • At rådmanden og de politiske udvalg har et stærkt grundlag for at træffe beslutninger

Forvaltningsgrenchefen har som medlem af direktionen det overordnede ansvar for:

  • Strategisk og helhedsorienteret ledelse ud fra fælles principper
  • Det faglige, strategiske og sociale lederskab i forvaltningen
  • Forvaltningens samlede økonomi, budget og styring
  • At udvikle og vedligeholde forvaltningens strategier, politikker og målsætninger
  • At sætte rammer for forvaltningens udvikling og drift gennem mål og retning
  • At kommunikere klart og synligt om politiske udmeldinger og rammerne for forvaltningens opgaver
  • At Sikre at forvaltningens opgaver løses tilfredsstillende i henhold til aftalte kvalitetsniveauer internt og eksternt
  • At Sikre at forvaltningen leder- og talentudvikler på alle niveauer

Færdigheder

Forvaltningsgrenchefen:

  • Udvikler og kommunikerer strategier og visioner for funktionen.
  • Evner ”ren ledelse” og at lede områder uden for egen professionelle erfaringshorisont.
  • Vidensdeler med andre chefer.
  • Tager højde for ”ukendte” funktionelle temaer og behov.
  • Uddelegerer ansvar til afdelingslederne
  • Kan kommunikere gennem to ledelseslag til medarbejdere.
  • Kan skabe resultater igennem andre

Prioriteter

  • Deltager i tværgående aktiviteter.
  • Bruger tid sammen med afdelingslederne på at drøfte og prioritere strategiske spørgsmål.
  • Bruger tid sammen med topchefen og den øverste chefgruppe på at drøfte og prioriterer strategiske spørgsmål.

Arbejdsværdier

Forvaltningsgrenschefen anvender Aalborg Kommunes Ledelsespolitiks principper:

  1. Vi sætter borgerne først
  2. Vi udvikler os sammen
  3. Vi skaber resultater
  4. Vi er gode personaleledere

Politisk tæft

Forvaltningsgrenchefen:

  • Har udpræget politisk forståelse uden at politisere.
  • Kan sikre driften, så der ikke opstår støj og politisk skadelige enkeltsager.
  • Kan oversætte og mediere krydspres imellem det politiske og det faglige niveau.
  • Kan besvare spørgsmål i faglige enkeltsager med politisk forståelse.
  • Kan facilitere produktion af politiske beslutningsgrundlag
  • Kan stå til rådighed for politikere på deres foranledning – også ad hoc.

Faglig ledelse

  • Kan se politisk-faglige muligheder i sager og beslutninger.
  • Kan agere som oversætter imellem det faglige og det politiske niveau.

Kommunikative kompetencer

  • Skal være en god kommunikator.

Skabe ledelsesrum

  • Kan sikre sig et fleksibelt og manøvredygtigt ledelsesrum.

Strategi og arbejde

  • Kan udvikle strategier i samspil med topledelsen.
  • Kan eksekvere strategier
  • Kan skifte strategisk retning hurtigt og implementere nogle andre ting.

Procesledelse

  • Er proces- og indsatsorienteret med et udtalt helhedsorienteret organisatorisk perspektiv.

Navigere på den offentlige scene

  • Håndtere konstant bevågenhed.

Være rollemodel

  • Er rollemodel for at sætte organisationens tarv højere end eget funktionsområde.

Afdelingsleder

Rolle

  • Afdelingslederen sætter rammer og retning for den faglige ledelse og udøver personaleledelse af medarbejderne i afdelingen.

Ansvar

Afdelingslederen er ansvarlig for:

  • At sætte retning for opgaver og aftale råderum med teamledere og medarbejdere
  • At sikre at opgaverne løses helhedsorienteret og i en aftalt kvalitet, og fokuserer samtidigt på udvikling og nytænkning af opgaveløsningen
  • At opgaver udføres i egen afdeling – herunder anvendelse af de økonomiske og personelle ressourcer. Det er særlig vigtigt at adressere de dilemmaer, der opstår mellem ressourcer til projekter og ressourcerne i linjeorganisationen.
  • At lave synlig kommunikation til og opfølgning overfor teamleder og medarbejderne, så opgaverne løses efter aftale
  • At udøver en god personaleledelse i henhold Aalborg Kommunes personalepolitik
  • At arbejde for den gode trivsel og et godt arbejdsmiljø
  • At sikre udviklingen af kompetencer hos teamleder og medarbejderne som modsvarer de krav opgaveløsningen stiller
  • At bidrage til udvikling af forvaltningens politikker og strategi
  • At afdelingen når de ønskede resultater for driften uden at gå på kompromis med de rette processer
  • At afdelingen bidrager til en helhedsorienteret, tværgående og tværfaglig opgaveløsning
  • At beslutninger udføres i praksis og giver de ønskede resultater
  • At der skabes en arbejdsplads, der er kendetegnet af nysgerrighed på, hvordan ny viden og nye metoder kan bidrage til bedre resultater
  • At teamledere og medarbejdere tildeles ansvar og vokser med opgaven
  • At der sker talentudvikling blandt teamledere og medarbejdere

Færdigheder

Afdelingslederen

  • Udvælger og træner teamledere/formænd og medarbejdere
  • Uddelegerer faglige lederopgaver til teamledere/formænd
  • Følger op på teamledernes/formændenes varetagelse af faglige lederopgaver
  • Coacher teamleder/formænd og medarbejdere individuelt og som team og støtte dem i deres udvikling – og måle dem på denne.
  • Rekrutterer teamledere/formænd og medarbejdere
  • Er en ”silobuster” - sikre optimal integration, erfaringsdeling og brug af ressourcerne.
  • Kan se eget ansvarsområde i sammenhæng med de andre dele af organisationen og koordinere dette.
  • Kan være en strategisk sparringspartner for forvaltningsgrenchefen
  • Kan skabe resultater igennem andre

Prioriteter

  • Udarbejder fælles handlingsplaner
  • Coacher teamledere/formænd og medarbejderne
  • Bidrager til at finde svar på strategiske spørgsmål samt implementering af dem – og diskutere disse med de overordnede chefer.

Arbejdsværdier

Afdelingslederen anvender Aalborg Kommunes Ledelsespolitiks principper:

  1. Vi sætter borgerne først
  2. Vi udvikler os sammen
  3. Vi skaber resultater
  4. Vi er gode personaleledere

Politisk tæft

Afdelingslederen:

  • Skal have politisk indsigt og forståelse.
  • Kan rumme manglende faglig rationalitet i de politiske beslutninger.

Faglig ledelse

  • Har faglig indsigt, men baserer sig i højere grad på ledelse som faglighed.

Kommunikative kompetencer

  • Oversætter og kommunikerer det politisk vedtagne for hele afdelingen

Skabe ledelsesrum

  • Kan skabe legitimitet omkring ledelsesrollen i forhold til det faglige system.

Strategi og arbejde

  • Kan arbejde med strategiudvikling i samspil med sideordnede, underordnede og overordnede ledere.

Procesledelse

  • Er proces og indsatsorienteret med helhedsorienteret organisatorisk perspektiv.
  • Håndterer dilemmaer og interesseafvejning – både internt og eksternt

Navigere på den offentlige scene

  • Håndterer medie-bevågenhed.
  • Har forståelse for sammenhængen mellem borgere, politikere og den offentlige organisation.
  • Har udsyn regionalt og internationalt.

Være rollemodel

  • Er rollemodel for organisationens værdier, ledelse og ledelsessystemets beslutninger.

Teamleder, formand og andre ledere uden personaleansvar

Rolle

  • Teamlederens og formandens udøver den faglige ledelse af teamet elle formandsområdet

Ansvar

Teamlederen og formanden har den daglige faglige ledelse af teamet eller funktionsområdet med ansvar for den løbende udførelse af teamets eller områdets opgaver.

Teamlederen og formanden er ansvarlig for i samarbejde med de øvrige medarbejdere i teamet eller området:

  • At udøve faglige ledelse i teamet eller området, herunder arbejdsdeling og koordinering
  • At Kvalitetssikre processer og produkter
  • At sikre erfaringslæring og udvikling af opgaveløsningen
  • At fokusere på det tværgående samarbejde i organisationen
  • At være bindeled til lederteamet og de øvrige teams og områder
  • At informere til afdelingsledere, kolleger og medarbejdere
  • At medvirke til budgetopfølgning og fakturering
  • At tage et ansvar i teamet eller området - sammen med de øvrige medarbejdere - for den sociale kapital med tillid, samarbejde og retfærdighed med kerneopgaven i centrum.

Teamlederen og formanden er udpeget af ledelsen. Teamlederen og formanden refererer til afdelingslederen, som har den formelle ledelseskompetence, herunder for opgaver, økonomi, ressourcer og personale.

Snitfladerne mellem faglig ledelse og personaleledelse præciseres gennem en drøftelse mellem afdelingsleder og teamleder, da der kan være behov for forskellige snitflader hertil med baggrund i teamets opgaver og kultur og teamlederens kompetencer og erfaring.

Det er kun ledere med personaleansvar, som er en del af Aalborg Kommunes ledelsesniveauer – dermed er teamledere og formænd ikke en del heraf. Det betyder blandt andet, at teamledere kan vælges af medarbejderne som tillidsrepræsentanter og medlem af MED-udvalg.

Færdigheder

Teamlederen og formanden:

  • Sætter mål.
  • Uddelegerer.
  • Vurderer indsats.
  • Giver periodisk feedback omkring arbejdsindsats.
  • Opbygger relationer på tværs i både forvaltningsgrenen og forvaltningen

Prioriteter

  • Udarbejder årlige handlingsplaner for teamet i samarbejde med afdelingslederen
  • Sætter mål og prioriteter for afdelingen med både kortsigtet og langsigtet tidshorisont.
  • Skaber tid til medarbejdere – både på deres og egen foranledning.

Arbejdsværdier

Teamlederen og formanden anvender Aalborg Kommunes Ledelsespolitiks principper:

  1. Vi sætter borgerne først
  2. Vi udvikler os sammen
  3. Vi skaber resultater
  4. Vi er gode personaleledere

Politisk tæft

Teamlederen og formanden:

  • Kan sikre, at alt det man laver, kan tåle en forside.

Faglig ledelse

  • Har fag-faglig indsigt og kan udvikle faglighed hos andre.

Kommunikative kompetencer

  • Oversætter og kommunikerer det politisk vedtagne for teamet/området.

Skabe ledelsesrum

  • Kan stå alene og definere eget ledelsesrum.

Strategi arbejde

  • Kan tolke og oversætte strategien til forståelige mål for egen del af organisationen og udvikle strategi på eget område.

Procesledelse

  • Kan lede tværgående, tværfaglige processer med fokus på både proces og resultat.

Navigere på den offentlige scene

  • Kan Læse, værdsætte og agere i forhold til offentlighedens bevågenhed.

Være rollemodel

  • Er rollemodel for organisationens værdier og ledelsessystemets beslutninger.

Medarbejderne

Rolle

Medarbejderen udviser "følgeskab", så ledelsens initiativer, rammer og retning støttes af medarbejderne i en konstruktiv dialog.

Medarbejderen udviser medledelse ved at træffe selvstændige afgørelser og beslutninger i relevante situationer.

Hermed får medarbejderne en større indflydelse på egen opgaveløsning og hverdag, og lederne får bedre mulighed for at sætte fokus på relevante og aktuelle ledelsesopgaver.

Ansvar

Medarbejdere er ansvarlig for:

• At gøre en god indsats i den daglige praktiske opgaveløsning

• At samarbejde om helhedsorienterede løsninger og er gode til videndeling i forvaltningen

• At tage et fagligt ansvar for opgaveløsningen og sikre god fremdrift i opgaveløsningen

• At tage et fælles ansvar og byde ind på og tage fra på teamets eller områdets opgaver

• At tage et fælles ansvar i teamet eller området for den sociale kapital med tillid, samarbejde og retfærdighed med kerneopgaven i centrum

Færdigheder

Medarbejderen:

  • Kan samarbejde
  • Har faglige evner
  • Tager – sammen med teamlederen / formanden - ansvar for at teamet er velfungerende samme med teamlederen
  • Hjælper sin teamleder

Prioriteter

  • Kan arbejde med deadline
  • Udviser følgeskab
  • Udviser medledelse

Arbejdsværdier

Medarbejderen anvender Personalepolitikkens fire principper i det daglige:

  1. Helheder og sammenhænge
  2. Det skal give mening
  3. Inddragelse og tværfaglighed
  4. Vi er gensidig fleksible

Kompetencer

Medarbejderen:

  • Har faglig indsigt på eget opgaveområde, der svarer til medarbejderens erfaring og modenhed indenfor området
  • Er forpligtet til løbende at tilegne sig viden og udvikle sig på eget fagligt område og bringe denne viden i spil i opgaveløsningen
  • Er kommunikerende og innovativ på eget opgaveområde
  • Kan tage ansvar for god fremdrift i opgaveløsningen
  • Kan arbejde både i basisorganisationen, i tværgående projekter og i andre samarbejdsformer

Har du set...

Aalborg Kommune

Boulevarden 13
9000 Aalborg

CVR-nummer: 29189420

Let digital adgang