Villum Fonden støtter Aalborg Kommunes skoler med 4,238 mio. kroner
Aalborg Kommunes skoler har fået tildelt 4,238 mio. kroner af Villum Fonden og ved egen finansiering kommer projektet "Undersøgelsesbaseret Natur og Teknologi undervisning i fleksible læringsmiljøer" op på 4,6 mio. kroner i alt.
Projektet handler om at sætte spot på rammerne for undervisning i Natur og Teknologi faget gennem styrkelse af de faglige fællesskaber lokalt, og kommunalt gøre det endnu mere motiverende for såvel elever samt undervisere i Natur og Teknologi faget.
Aalborg Kommunes skoler sætter spot på projektet sammen med 13 skoler, hvor der i projektet kompetenceudvikles 28 N/T-prenører, som efterfølgende involverer skolernes øvrige Natur og Teknologi lærere. Mere end 5000 elever over de næste 3 år vil få glæde af projektet.
"Vi vil skabe udvikling gennem en fokuseret indretning af natur og teknologi-lokaler, der tones til samskabende og undersøgende aktiviteter for eleverne. I selve indretningen tænkes der i Undersøgelsesbaseret Naturfagsundervisning og metoden Det tænkende klasserum sammen med vores egen didaktiske model MAKER'N, forklarer skolekonsulent Anders Møller Jakobsen.
Aktiv læring
De pædagogiske rammer sætter elevernes nysgerrighed og aktive læring i spil, så de oplever samskabende og motiverende processer, så undervisningen møder nye højder og eleverne inddrages, så den aktive læring kommer i front.
For at udbrede "Natur og Teknik-undervisning i fleksible læringsmiljøer" er der udviklet fire temapakker, hvor der lægges vægt på den undersøgelsesbaseret tilgang i undervisningen, der pirrer elevernes naturlige nysgerrighed, og det skulle gerne give mere aktive elever i faget.
De fire temapakker hedder: Lev & Gro, Mek & Tek, Mikro & Makro, Snask & Sjask.
De fire temapakker dækker tilsammen Natur og Teknologi-fagets indholdsområder.
"Vi vil øge elevernes interesse for naturvidenskab ved at tale til deres nysgerrighed og skabe reelle muligheder for deltagelse og engagement i undervisningen. De fire temapakker skulle eleverne gerne relaterer til, så det ligger tæt på deres virkelighed", siger skolekonsulent Mads Kroer Jensen.
"Det betyder, at eleverne i fællesskab skal være aktivt deltagende i undersøgelser, problemløsning og faglige dialoger. Det skal ske ved at de oplever en undervisning, hvor deres ideer, erfaringer og optagethed af emner fra omverdenen, er centrale elementer", forsætter Mads Kroer Jensen.
Netop denne tilgang har N/T-prenørerne allerede arbejde med på projektets første workshop. Her mødte deltagerne den undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning faciliteret af LIFE i deres nye LIFE Lab Nordjylland. Børn og Unge siden 2021 har haft en partnerskabsaftale med LIFE FONDEN.
Fakta:
- Projektet løber fra oktober 2024 - juli 2027.
- Målgruppen er 1-6. klasser.
Om Villum Fonden
Villum Fonden er en almennyttig fond, der støtter teknisk og naturvidenskabelig forskning og uddannelse samt miljømæssige, sociale og kulturelle formål i ind- og udland. I 2023 uddelte fonden ca. 1 mia. kr.
Villum Fonden er stiftet i 1971 af civilingeniør Villum Kann Rasmussen - grundlægger af bl.a. VELUX A/S og andre firmaer i VKR Gruppen, der har til formål at bringe dagslys, frisk luft og et bedre miljø ind i menneskers hverdag. Villum Fonden er en hovedaktionær i VKR Gruppen, men har ikke bestemmende indflydelse i VKR Holding A/S.
Følgende skoler fra Aalborg Kommune er med i projektet:
- Gug Skole
- Bundgårdsskolen
- Vesterkærets skole
- Nøvling Skole
- Hals Skole
- Gandrup Skole
- Ferslev Skole
- Vester Hassing Skole
- Kærbyskolen
- Nr. Uttrup Skole
- Højvang Skolen
- Vejgaard østre Skole
- Sofiendalskolen
Kontaktinformation
Skolekonsulent Anders Møller Jakobsen: aj-skole@aalborg.dk
Skolekonsulent Mads Kroer Jensen: mkrj-skole@aalborg.dk