Ny analyse: Høj tilfredshed med Aalborgs ældrepleje
Et stort flertal af ældre er samlet set tilfredse med den hjælp og pleje, de modtager fra Aalborg Kommune. Det viser en ny analyse fra Megafon.
Foto: Lars Horn / Baghuset
Analysefirmaet Megafon har på vegne af Aalborg Kommune spurgt i alt 1.612 borgere til deres tilfredshed med den hjælp til personlig pleje og praktiske gøremål, de modtager.
Samlet set angiver 85 procent, at de overordnet set er tilfredse (45 procent) eller meget tilfredse (42 procent) med den hjælp og pleje, de modtager, mens kun syv procent er utilfredse eller meget utilfredse.
Respekt og omsorg i top
Respekt og omsorg fra medarbejdere er undersøgelsens absolutte topscorer med 4,77 på en skala fra et til fem. Også medarbejdernes punktlighed, kompetencer og relation til den ældre placerer sig i toppen af skalaen sammen med hjælp tilpasset specifikke behov.
Som noget nyt måler analysen også, hvad der er vigtigst for borgernes tilfredshed med den hjælp, de modtager. Også her placerer medarbejdernes kompetencer, relation til modtagere og hjælp tilpasset den enkeltes behov sig som meget vigtige for borgernes tilfredshed.
Vi har en hjemmepleje og rengøringsenhed af meget høj kvalitet, som borgerne også er meget tilfredse med. Det har vi grund til at være stolte af.
”Vi ved, at medarbejdernes kompetencer og gode relationer har størst betydning for borgernes tilfredshed med den hjælp, de modtager. Derfor glæder det mig, at det især er dem, som bliver fremhævet positivt i undersøgelsen,” siger rådmand for Senior og Omsorg Vibeke Gamst.
Kommunikation skal styrkes
Kommunikation om ændringer i god tid ligger generelt lavt i undersøgelsen. Det gælder både besked om ændringer af tidspunktet for planlagt hjælp eller pleje, men også besked om, at der kommer en anden medarbejder end den faste.
”Vi ved, at kommunikation om ændringer i god tid er vigtig for mange borgere, som er afhængige af vores hjælp. Analysen viser, at vi ikke præsterer godt nok, men at vi fremover skal arbejde med at styrke vores kommunikation på det område”, siger fritvalgschef Stine Norlen fra Senior og Omsorg.
Om analysen
Hjemmeplejen og Rengøringsenheden leverer personlig pleje og praktisk hjælp til cirka 6.700 bor-gere i Aalborg kommune. Analysen er gennemført som telefoninterviews blandt 1.612 modtagere af personlig pleje og praktisk hjælp. Det er Megafon, som har gennemført analysen på vegne af Aalborg Kommune.
Kontakt
Senior og Omsorg
Storemosevej 19 9310 VodskovRing til os
99 82 10 00Skriv til os
Husk at skrive sikkert, hvis du deler følsomme eller fortrolige oplysninger.