Skip til hoved indholdet

Søg om borgerstyret personlig assistance (BPA)

Du skal være fyldt 18 år og have et særligt, omfattende og varigt hjælpebehov.

Søg om borgerstyret personlig assistance (MitID) Opslagsværk til dig, som har fået bevilget Borgerstyret Personlig Assistance (BPA)

Har du ikke MitID, eller har du brug for hjælp til selvbetjening, skal du kontakte Voksensocialafdelingens Visitation.

Hvem kan søge?

For at være i målgruppen for en BPA, er det en forudsætning, at du:

  • har en betydelig og varig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, som gør, at du har et særligt og omfattende behov for hjælp 
  • er over 18 år
  • er i stand til at være arbejdsleder for dine ansatte hjælpere

Du kan også have et overvågningsbehov og eller et ledsagerbehov.

Hvis du vil vide mere?

Med en BPA skal du kunne fungere som daglig arbejdsleder for hjælperne. Det betyder, at du for eksempel skal kunne

  • udarbejde jobbeskrivelse og jobopslag og jobannonce
  • udvælge hjælpere, herunder at varetage ansættelsessamtaler
  • varetage arbejdsplanlægning sammen med og for hjælperne
  • planlægge det daglige arbejde for hjælperne
  • afholde personalemøder med hjælperne
  • afholde medarbejderudviklingssamtaler (MUS)
  • oplære nye hjælpere. 

Du skal også fungere som arbejdsgiver for hjælperne, medmindre du indgår aftale om at overføre det økonomiske tilskud fra kommunen til en forening eller en privat virksomhed, der herefter er arbejdsgiver for hjælperne i samråd med dig.

Opgaverne som arbejdsgiver omfatter for eksempel:

  • ansættelse og afskedigelse af hjælpere
  • udarbejdelse af lovpligtige ansættelsesbeviser
  • udbetaling af løn
  • indberetning af skat
  • indbetaling af feriepenge og ATP.

Vi behandler din ansøgning ud fra dit funktionsniveau og dit samlede hjælpebehov i forhold til personlig og praktisk hjælp, overvågningsbehov og ledsagebehov. Derudover tager vi en vurdering af dine evner som arbejdsleder. 

En BPA ordning er en særlig form for støtte, som bevilges i de tilfælde hvor det er nødvendigt at yde den særlige indsats, og hvor dit hjælpebehov ikke vil kunne blive dækket på anden måde. 

Vi vil derfor undervejs vurdere, hvorvidt dit hjælpebehov vil kunne blive tilgodeset af:

  • hjemmehjælp § 83
  • udpegning af personlig hjælper § 94
  • kontant tilskud § 95 
  • ledsageordning § 97.

Kontakt

Voksensocialafdelingens Visitation

Østerbro 42 9000 Aalborg

Ring til os

99 31 32 81

Skriv til os

Mød op og få rådgivning inden du søger

Mandag, tirsdag og fredag 10.00-14.00 og torsdag 10.00-16.00.

Det med småt

Der er en sagsbehandlingsfrist på 8 uger, fra vi har modtaget din ansøgning.

Måske er du også interesseret i

Har du set...

Aalborg Kommune

Boulevarden 13
9000 Aalborg

CVR-nummer: 29189420

Let digital adgang