Skip til hoved indholdet

Søg hjemmehjælp - personlig pleje eller praktisk hjælp

Søg om hjemmehjælp, hvis du har brug for hjælp til personlig pleje eller praktiske opgaver i hjemmet som rengøring og tøjvask. Ring eller skriv til Kontaktcentret, hvis du har spørgsmål eller gerne vil søge om hjemmehjælp. Vi er her for at hjælpe dig.

Hvem kan få praktisk hjælp og personlig pleje? 

Det er kommunen, der vurderer, om du er berettiget til hjemmehjælp. Din alder og eventuelle diagnoser spiller ingen rolle for din ret til praktisk hjælp og personlig pleje.

Hjælp skræddersyet til dine behov og ressourcer

Hjemmehjælp tilpasses efter dine specifikke behov og dine egne styrker. Du deltager i et rehabiliteringsforløb, hvor vi sammen finder ud af, hvad du kan gøre selv, hvad du måske kan genoptrænes til, og hvad du har brug for hjælp til.

Hjælp, når du ikke selv kan

Hvis du i en periode eller varigt på grund af fysiske eller psykiske vanskeligheder ikke selv kan klare hele eller dele af dine personlige hverdagsopgaver, har du mulighed for at få hjælp til det. Sammen finder vi ud af, hvad der skal til, for at du igen kan klare hverdagen. 

Aktiv hjælp for større selvstændighed

Vores mål er at give dig aktiv støtte, hvor du selv er med til at løse opgaverne, så vidt det er muligt. Dette hjælper dig med at blive mere selvstændig og opretholde dine egne evner, hvilket giver dig større kontrol over dit liv og øget livsglæde.

Hvis du vil vide mere

Rengøring, eksempelvis hjælp til at:

  • støvsuge/vaske gulv
  • gøre rent i badeværelse
  • tørre køkkenbord samt hårde hvidevarer af
  • gøre hjælpemidler rene
  • skifte sengetøj

Tøjvask, eksempelvis hjælp til at:

  • sortere vasketøj/starte vaskemaskine
  • hænge tøj op til tørre / starte tørretumbler
  • tage tøj ned fra tørresnoren/tømme tørretumbleren
  • lægge tøj sammen/lægge tøj på plads

  1. Personlig hygiejne og bad

  2. Psykisk pleje og omsorg

  3. Hjælp til mad, måltid og ernæring, eksempelvis at:

    • Tilberede morgenmad, anrette udbragt mad og varme færdigretter
    • Hjælpe med indtagelse af mad og drikke
    • I et samarbejde med dig at sikre, at dine mad- og drikkevarer er friske

  4. Hjælp til indkøb, eksempelvis at:
    • oplære dig i, hvordan online bestillingstjenester anvendes
    • hjælpe med at bestille varer og eventuelt sætte dem på plads en gang om ugen
    • henvise til butikker, der har et rimeligt varesortiment, og samtidig har gratis udbringning
    • købe ind ved nærmeste handlende i akutte situationer 

Leverandører af personlig hjælp og pleje

Virksomhed

Godkendelsesdistrikt

Telefon

Hjemmeside

Hjemmepleje Aalborg Hele kommunen 99 82 48 00 Hjemmepleje Aalborg
Privatplejen Hele kommunen 98 18 01 99 Privatplejen
Frit Valg Svane Pleje Hele kommunen 41 40 20 10 Frit Valg Svane Pleje

Leverandører af praktisk hjælp

Virksomhed

Godkendelsesdistrikt

 Telefon

Hjemmeside

Rengøringsenheden Aalborg Kommune Hele kommunen 99 31 50 43 Rengøringsenheden
Privatplejen Hele kommunen  98 18 01 99 Privatplejen
Frit Valg Svane Pleje Hele kommunen 41 40 20 10 Frit Valg Svane Pleje

I Aalborg Kommune tilbyder vi en times ekstra hjælp om ugen til særligt udsatte ældre borgere - og du bestemmer helt selv, hvad du vil bruge hjælpen til.

Klippekortet er til dig, som i forvejen modtager personlig pleje og derudover: 

  • har moderat demens
  • har svær leddegigt
  • ikke har et velfungerende socialt netværk fysisk tæt på.

Det er kommunens visitation, der afgør, om du er i målgruppen for klippekortet og det er hjemmeplejen, der står for udlevering af klippekort.

Mener du, at du måske kan få et klippekort, så ring til Kontaktcentret (se info nedenunder).

Hvad kan jeg bruge mit klippekort til?

Med et klippekort får du 1 klip om ugen, der svarer til en times hjælp. Klippekortet skal hjælpe dig til stadig at kunne gøre de ting, der giver dig livskvalitet. Du er stadig herre i dit eget liv, og med klippekortet bestemmer du, om der skal være mere tid til ture ud af huset eller for eksempel hygge derhjemme.

Hvordan fungerer det?

Du kan enten bruge muligheden til at få lidt ekstra hjælp løbende, eller du kan spare klip sammen, hvis du gerne vil noget, der tager lidt længere tid. Du kan dog maksimalt spare 4 klip sammen. Det svarer til 4 timer.

Klippekortet er med til at give dig mere selvbestemmelse og mulighed for selv at vælge de aktiviteter, du har lyst til. Klippekortet er din og medarbejdernes tid sammen. Tid til ekstra hjælp, omsorg og aktiviteter, som ligger ud over den eksisterende plejeindsats.

Planlægning

Når du skal planlægge, hvad du vil bruge dine klip til, er det i samarbejde med dine pårørende og medarbejderne, der leverer hjemmepleje hos dig.

Hvis der er tale om kortere aktiviteter, så er det fint at gøre det en uge i forvejen, men aktiviteter af 4 timers varighed skal aftales 4 uger før aktivitetens afholdelse af hensyn til planlægning af medarbejdernes arbejdstid. Der kan dog ske undtagelser ved særlige omstændigheder.

Registrering af dine klip

Dette klippekort giver dig mulighed for selv at holde øje med, at du får brugt dine klip. Medarbejderne, der leverer hjemmepleje og rengøring hos dig, registrerer dine klip i vores omsorgssystem, så du skal ikke blive nervøs for at få dit klippekort væk eller glemme at klippe et klip af. Det er vores ansvar at holde styr på dine klip.

Dine klip går hovedsageligt til at betale medarbejderens løn i det tidsrum, I bruger sammen. Er der udgifter forbundet med den ønskede hjælp, er det dig selv, der betaler. Det betyder også, at hvis du ønsker at komme en tur i Zoologisk Have eller lignende, så er det dig, som skal betale indgang, kørsel mm. for jer begge.

Hvad skal vi så lave?

Sammen med en medarbejder skal du finde frem til, hvad du har lyst til at bruge klippekortet til. Det kan eksempelvis være:

  • Besøg hos en ven eller familie
  • Ledsagelse på shoppeture
  • Hyggestund med medarbejdere
  • Udflugter til parken, skoven eller andet
  • Spille spil, høre musik eller sortere fotoalbums
  • Tur på café, museum eller i teatret

Det vigtige er, at det er dig, der bestemmer, hvad den ekstra tid skal bruges til.

Kontakt

Kontaktcentret

Lindholm Brygge 31 9400 Nørresundby

Ring til os

99 82 50 00

Skriv til os

Det med småt

Aalborg Kommune har udarbejdet kvalitetsstandarder for praktisk hjælp, personlig pleje og madservice, som beskriver det politisk fastsatte serviceniveau, du kan forvente som borger i Aalborg Kommune. 

Se kvalitetsstandarden med generel information

Aalborg Kommune har udarbejdet kvalitetsstandarder for praktisk hjælp, personlig pleje og madservice, som beskriver det politisk fastsatte serviceniveau, du kan forvente som borger i Aalborg Kommune. 

Se kvalitetsstandarden for praktisk hjælp i eget hjem

Aalborg Kommune har udarbejdet kvalitetsstandarder for praktisk hjælp, personlig pleje og madservice, som beskriver det politisk fastsatte serviceniveau, du kan forvente som borger i Aalborg Kommune.

Se kvalitetsstandarden for personlig hjælp og pleje i boliger uden for plejehjem og botilbud

Der er følgende en sagsbehandlingsfrister:

  • Personlig hjælp og pleje, er 7 dage. (kan bevilges straks i akutte situationer)
  • Praktisk hjælp, hvis der samtidig ansøges om personlig hjælp og pleje, er 7 dage. 
  • Praktisk hjælp, hvis der ikke samtidig ansøges om personlig hjælp og pleje, er 4 uger.
  • Tidsafgrænset rehabiliteringsforløb, er 7 dage. 

Aalborg Kommune har udarbejdet Tilsynspolitik for Hjemmeplejen, som beskriver kommunens procedurer for udførelse af samt opfølgning på tilsyn. 

Se Tilsynspolitik for hjemmeplejen.

Du kan eksempelvis klage i forhold til omfanget af den hjælp, du er blevet tildelt i forbindelse med: 

  • Personlig pleje
  • Praktisk hjælp såsom rengøring og tøjvask
  • Madservice
  • Afløsning og aflastning (§ 83 og § 84 i Lov om Social Service). 

Hvordan klager du?

Ring eller skriv til Kontaktcentret, hvis du vil klage over tildelingen af hjælpen. Vi skal have din klage senest 4 uger efter, at du har fået vores brev om tildeling af hjælp. 

Sådan behandler vi din klage

Vi vurderer, om vi fastholder eller ændrer afgørelsen, og du får skriftligt svar senest efter 4 uger. Hvis vi holder fast i afgørelsen, sender vi din klage videre til Ankestyrelsen. Hvis den fornyede vurdering ikke fører til en anden afgørelse, sender vi inden 4 uger klagen og sagens øvrige akter videre til Ankestyrelsen. Når de har behandlet din sag, hører du fra dem. 

Kontakt Kontaktcentret for nærmere information. Se info ovenover.

Du skal selv kontakte din leverandør, hvis du vil klage over leverandøren. Din leverandørs kontaktoplysninger fremgår af din bevilling.

Du kan også få hjælp fra Den Åbne Linie ved at ringe til Kontaktcentret. Her hjælper brugervejlederen dig med at klage. Se info ovenover.

Måske er du også interesseret i

Har du set...

Aalborg Kommune

Boulevarden 13
9000 Aalborg

CVR-nummer: 29189420

Let digital adgang