Udlandsdanskere, der flytter hjem
Hvis du som udlandsdansker flytter tilbage til Danmark, skal du anmelde indrejse digitalt og derefter bestille tid til personligt fremmøde.
Har du ikke MitID, eller har du brug for hjælp til selvbetjening, så kontakt Borgerservice.
Sådan anmelder du din indrejse
Anmeld indrejse digitalt
Inden du anmelder din indrejse digitalt, skal du have følgende dokumenter klar til at uploade:
- Pas eller nationalt ID med foto (skal vise dit fødselsregistreringssted).
- Bevis for bopæl – lejekontrakt.
- Vielsesattest (hvis du er gift).
- Skilsmissepapirer (hvis du er skilt).
- Dødsattest (hvis du er enke).
- Fødselsattest (hvis du har børn, der er under 18 år).
- Dokument med forældremyndighed eller samtykkeerklæring.
- Dokumenterne skal være oversat til dansk, engelsk eller tysk.
Anmeld indrejse digitalt
Inden du anmelder din indrejse digitalt, skal du have følgende dokumenter klar til at uploade:
- Pas eller nationalt ID med foto (skal vise dit fødselsregistreringssted).
- Bevis for bopæl – lejekontrakt.
- Vielsesattest (hvis du er gift).
- Skilsmissepapirer (hvis du er skilt).
- Dødsattest (hvis du er enke).
- Fødselsattest (hvis du har børn, der er under 18 år).
- Dokument med forældremyndighed eller samtykkeerklæring.
- Dokumenterne skal være oversat til dansk, engelsk eller tysk.
Bestil tid
Når du har anmeldt din indrejse digitalt, modtager du en kvittering med et link til tidsbestilling.
Hvis du ikke fik bestilt tid på kvitteringssiden, eller har brug for at ændre din tid, kan du stadig gøre det.
Bestil eller ændre din tid til Borgerservice
Har du ikke udfyldt 'Anmeld din indrejse digitalt' og har du brug for hjælp, kan du kontakte Borgerservice.
Se kontaktinformationer under 'Kontakt'.
Bestil tid
Når du har anmeldt din indrejse digitalt, modtager du en kvittering med et link til tidsbestilling.
Hvis du ikke fik bestilt tid på kvitteringssiden, eller har brug for at ændre din tid, kan du stadig gøre det.
Bestil eller ændre din tid til Borgerservice
Har du ikke udfyldt 'Anmeld din indrejse digitalt' og har du brug for hjælp, kan du kontakte Borgerservice.
Se kontaktinformationer under 'Kontakt'.
Mød personligt op
Når du har anmeldt din indrejse digitalt, skal du bestille tid og møde personligt op i International Citizen Service i
Rantzausgade 4, 1. sal, 9000 Aalborg.
Husk at medbringe originale fysiske dokumenter, der er oversat til dansk, engelsk eller tysk.
- Pas eller Nationalt ID med foto (skal vise dit fødselsregistreringssted).
- Bevis for bopæl – lejekontrakt.
- Vielsesattest (hvis du er gift).
- Skilsmissepapirer (hvis du er skilt).
- Dødsattest (hvis du er enke eller enkemand).
- Fødselsattest (hvis du har børn der er under 18 år).
- Dokument med forældremyndighed eller samtykkeerklæring.
Ved mødet i International Citizen Service:
- Registrerer vi din indrejse til Danmark.
- Tilmelder vi dig til en læge (sundhedskort).
- Vejleder dig om MitID.
- Vejleder dig om skat.
Mød personligt op
Når du har anmeldt din indrejse digitalt, skal du bestille tid og møde personligt op i International Citizen Service i
Rantzausgade 4, 1. sal, 9000 Aalborg.
Husk at medbringe originale fysiske dokumenter, der er oversat til dansk, engelsk eller tysk.
- Pas eller Nationalt ID med foto (skal vise dit fødselsregistreringssted).
- Bevis for bopæl – lejekontrakt.
- Vielsesattest (hvis du er gift).
- Skilsmissepapirer (hvis du er skilt).
- Dødsattest (hvis du er enke eller enkemand).
- Fødselsattest (hvis du har børn der er under 18 år).
- Dokument med forældremyndighed eller samtykkeerklæring.
Ved mødet i International Citizen Service:
- Registrerer vi din indrejse til Danmark.
- Tilmelder vi dig til en læge (sundhedskort).
- Vejleder dig om MitID.
- Vejleder dig om skat.
Vil du vide mere
Hvis du er dansk statsborger og skal opholde dig i Danmark i over 3 måneder, kan du blive bopælsregistreret i CPR, hvis du har et sted at bo.
Du skal møde personligt op i borgerservice. I kommunen bliver du bopælsregistreret i CPR, vælger læge mv.
- husk at bestille tid
- medbring dit pas og dokumentation for din bopæl
Hvis du opholder dig i Danmark i mindre end 3 måneder, kan du ikke blive registreret som indrejst i CPR.
Du kan ikke forhåndsregistrere dig, mens du er i udlandet.
Skrevet af borger.dk
Du skal oplyse kommunens borgerservice om, hvilken læge du ønsker at have – ellers bliver der automatisk valgt en læge for dig. Du kan på forhånd vælge en læge, der har åbent for tilgang af nye patienter.
Skrevet af borger.dk
Når du er blevet bopælsregistreret i CPR, vil du efter cirka 2 til 3 uger modtage et sundhedskort (det tidligere sygesikringsbevis). Det bliver sendt til dig med posten. Det er vigtigt, at dit navn står på postkassen.
Skrevet af borger.dk
Når du er registreret i CPR som tilflyttet til Danmark, skal du hurtigst muligt kontakte Skattestyrelsen på 72 22 28 92 og tale med Udlandsafdelingen. Det gælder, uanset om du har indkomster fra Danmark, udlandet eller fra begge steder.
Skattestyrelsen har brug for følgende oplysninger for at kunne lave skattekortet over telefonen:
- CPR-nummer
- oplysninger om indkomster fra Danmark og udlandet
- oplysninger om fradrag (fx a-kasse, fagforening, befordring)
- oplysninger om køb af bolig i Danmark
- oplysninger om udenlandsk ejendom samt evt. udlejning
- oplysninger om danske og udenlandske konti, værdipapirer, depoter og pensionsordninger.
Skrevet af borger.dk