Vilkår for plejefamilier
Læs om match mellem familie og barn, godkendelse og honorering af plejefamilier.
Hvad bør vi vide, hvis vi skal være plejefamilie?
Måske har I spørgsmål om alt det praktiske, der skal på plads, inden I bliver plejefamilie. Derfor er I altid velkomne til at kontakte os.
Hør mere om det at være plejefamilie eller støttefamilie allerede i dag.
Hvis du vil vide mere
Hvis I vil godkendes som plejefamilie, skal I kontakte Socialtilsyn Nord.
Se kontaktoplysninger for Socialtilsyn Nord på deres hjemmeside.
At finde det rette match mellem barnet, den unge og plejefamilie er en kompleks opgave, som kræver grundighed. Derfor har vi i Familieplejen et team, hvis primære opgave er at arbejde med netop det rette match.
I en match-proces vil vi kontakte jer og aftale et besøg for en dybere samtale omkring opgaven, indhold og omfang.
Gennesnitsmodellen
Gennemsnitsmodellen består af 4 trin. Trinene er inddelt efter:
- Barnets støttebehov
- Plejefamiliens kompetencer
- Beskæftigelsesgrad
Trin 1 (4xvederlag)
Støttebehov
Barnet/den unge har lette til moderate støttebehov, og har i forhold til andre børn og unge på samme alder et behov for ekstra støtte og stimulering.
- Det kan for eksempel være:
- Faglige/sociale problemer i skolen
- Ikke alderssvarende udvikling
- Søvnproblemer/mareridt
- Motorisk udvikling
- Tillid til voksne
- Personlig hygiejne
- Psykosomatiske reaktioner
- Lettere fysiske/psykiske funktionsnedsættelser
- Reaktion på anbringelse/adskillelse fra forældre
Plejefamiliens kompetencer
Plejefamilien skal være opmærksom på barnets reaktioner, signaler og adfærd, og skal kunne imødekomme barnets behov for støtte. Disse vil kunne udfordre plejefamilien både familiemæssigt og socialt.
Plejefamilien skal kunne samarbejde med relevante samarbejdspartnere - også når samarbejdet kan være vanskeligt. Plejefamilien skal kunne rumme et samarbejde med barnets forældre og netværk, hvilket forudsætter indsigt, mentalisering og erfaring.
Godkendelse
Almen, forstærket eller specialiseret
Beskæftigelsesgrad
Kontraktholder kan have fuldtidsarbejde ved siden af plejeopgaven, men skal indrette arbejdstid efter bar[1]nets/ den unges behov. Har plejeforældrene flere plejeforhold, skal der foretages en individuel og konkret vurdering af børnenes samlede behov for støtte.
Trin 2 (5x vederlag)
Støttebehov
Barnet/den unge har et omfattende behov for støtte og stimulering. Barnet har mange af de støttebehov, som er nævnt under trin 1, der medfører omfattende behov for omsorg og pædagogisk indsats. Der kan også være tale om enkelte af de under trin 3 beskrevne støttebehov.
Det antages, at behovet for støtte over tid periodisk kan variere fra mere til mindre støtte i forbindelse med barnet/den unges livsudvikling.
Plejefamiliens kompetencer
Plejefamilien skal være opmærksom på barnets reaktioner, signaler og adfærd, og skal pædagogisk kunne arbejde udviklingsunderstøttende med barnet. Dette forudsætter en vis viden og erfaring, og vil ofte kunne udfordre plejefamilien både familiemæssigt og socialt.
Plejefamilien skal kunne samarbejde med relevante samarbejdspartnere - også når samarbejdet kan være vanskeligt.
Kontakten og samarbejdet med barnets familie og netværk kan udfordre, hvilket forudsætter særlig indsigt, mentalisering og erfaring.
Godkendelse
Almen, forstærket eller specialiseret
Beskæftigelsesgrad
Kontraktholder er delvist beskæftiget med plejeopgaven, og kan således påtage sig et deltids erhvervsarbejde ud over plejeopgaven. Har plejeforældrene har flere plejeforhold, skal der foretages en individuel og konkret vurdering af børnenes samlede behov for støtte.
Øvrig beskæftigelse skal være tilrettelagt, så omfang, timeantal, fleksibilitet og så videre til enhver tid er foreneligt med plejeopgaven. Denne vurdering skal altid ske i samarbejde med matchkonsulent og Børn- og Ungerådgiver.
Trin 3 (7x vederlag)
Støttebehov
På dette niveau har barnet – eller vil barnet på sigt få et massivt behov for støtte og stimulering. Barnet/den unge har et massivt behov for omsorg, støtte og stimulering i forhold til sin udvikling. Udover de i trin 1 og 2 beskrevne støttebehov har barnet eller den unge et massivt socialpædagogisk støtte- og behandlingsbehov.
Behovene kan for eksempel være i forhold til:
- Forstyrret spisemønster
- Psykiatriske symptomer
- Flere tidligere anbringelsesforløb
- Følgevirkninger af forældrenes misbrug
- Følgevirkninger af groft omsorgssvigt
- Misbrugsproblematikker
- Moderate fysiske eller psykiske funktionsnedsættelser
- Udadreagerende eller indadreagerende adfærd
Plejefamiliens kompetencer
Plejefamilien skal være opmærksom på barnets reaktioner, signaler og adfærd, og skal socialpædagogisk kunne arbejde udviklingsunderstøttende med barnet. Dette forudsætter høj grad af viden og erfaring. Desuden forudsætter det en høj grad af refleksion over egen praksis samt evne til fleksibelt at justere og tilpasse egen ageren og indsats. Dette vil udfordre plejefamilien både familiemæssigt og socialt.
Barnet/den unge vil ofte modtage anden form for behandling for eksempel. psykologisk eller psykiatrisk. Det forventes at, plejefamilien har kompetencerne til at kunne indgå i en samlet behandlingsindsats omkring barnet.
Kontakten og samarbejdet med barnets familie og netværk stiller store krav til plejefamilien, hvilket forud[1]sætter høj grad af indsigt, mentalisering og erfaring.
Godkendelse
Forstærket eller specialiseret
Beskæftigelsesgrad
Kontraktholder skal være fuldt til rådighed og fuldtidsbeskæftiget med plejeopgaven. Hvis plejeforældrene har flere plejeforhold, skal der foretages en individuel og konkret vurdering af børnenes samlede behov for støtte.
Ved særlig aftale om eventuelt øvrig beskæftigelse, skal dette være tilrettelagt så omfang, timeantal, fleksibilitet osv. til enhver tid er foreneligt med plejeopgaven. Denne vurdering skal altid ske i samarbejde med matchkonsulent samt Børn- og Ungerådgiver.
Trin 4 (9x vederlag)
Støttebehov
Barnet/den unge har behov for en specialiseret og/eller behandlingsorienteret indsats. Udover de i trin 1, 2 og 3 nævnte støttebehov har barnet/den unge særlige og massive behov, som ligger ud over, hvad der normalt vil kunne rummes i en plejefamilie.
Behovene kan for eksempel være:
- Massive sociale/psykiske vanskeligheder
- Massive fysiske/psykiske funktionsnedsættelser
- Kriminel adfærd
- Seksuel grænseoverskridende/krænkende adfærd
Plejefamiliens kompetencer
Plejeopgaven kræver, at plejefamilien har en relevant grunduddannelse, indsigt og erfaring med målgruppen. Plejefamilien skal have særlige relations- og omsorgskompetencer samt høj grad af viden og indsigt i børns udvikling. Det er også et krav, at plejefamilien indgår i en individuel tilrettelagt behandlingsplan og udvidet samarbejde med andre fagprofessionelle, og at de evner en høj grad af refleksion over egen praksis samt evne til fleksibelt at justere og tilpasse egen ageren og indsats. Det vil udfordre plejefamilien både familiemæssigt og socialt.
Kontakten og samarbejdet med barnets familie og netværk stiller store krav til plejefamilien, hvilket forudsætter høj grad af indsigt, mentalisering og erfaring.
Godkendelse
Forstærket eller specialiseret
Beskæftigelsesgrad
Kontraktholder skal være fuldt til rådighed og fuldtidsbeskæftiget med plejeopgaven og kan ikke påtage sig andet erhvervsarbejde. Derudover kræver det fleksibilitet fra den anden plejeforældre således, at denne kan indrette arbejdstiden efter barnets eller den unges behov.