Overfladevand på din grund
Se, hvad du selv kan gøre, hvis du har problemer med overfladevand og/eller højtstående grundvand på din ejendom. Læs, hvad kommunen kan og ikke kan gøre.
De typiske årsager
Der kan være forskellige årsager til, at du oplever problemer med overfladevand eller højtstående grundvand på din grund. Der kan også være flere årsager på en grund, hvilket kan forstærke problemer med overfladevand. Nogle af de typiske årsager kan for eksempel være:
Jordforhold
Hvis undergrunden består af for eksempel silt eller ler, kan jordens nedsivningsevne være markant nedsat.
Beliggenhed
Hvis din grund ligger i bunden af en bakke, kan grundvandstryk fra bakken være medvirkende til højtstående grundvand. Det kan betyde, at regnvand og overfladevand har svært ved at nedsive.
Terrænets hældning
Vand vil altid søge mod det laveste punkt, og hvis din grund ligger lavere end omgivelserne, vil overfladevand naturligt søge mod dette punkt.
Højtstående grundvandsspejl
Når grundvandsspejlet er tæt på terræn, har regnvand svært ved at sive ned. Når kapaciteten i jorden er opbrugt, vil vandet danne søer på terræn, og mange steder har vandet ingen steder at blive ledt hen.
De typiske årsager
Der kan være forskellige årsager til, at du oplever problemer med overfladevand eller højtstående grundvand på din grund. Der kan også være flere årsager på en grund, hvilket kan forstærke problemer med overfladevand. Nogle af de typiske årsager kan for eksempel være:
Jordforhold
Hvis undergrunden består af for eksempel silt eller ler, kan jordens nedsivningsevne være markant nedsat.
Beliggenhed
Hvis din grund ligger i bunden af en bakke, kan grundvandstryk fra bakken være medvirkende til højtstående grundvand. Det kan betyde, at regnvand og overfladevand har svært ved at nedsive.
Terrænets hældning
Vand vil altid søge mod det laveste punkt, og hvis din grund ligger lavere end omgivelserne, vil overfladevand naturligt søge mod dette punkt.
Højtstående grundvandsspejl
Når grundvandsspejlet er tæt på terræn, har regnvand svært ved at sive ned. Når kapaciteten i jorden er opbrugt, vil vandet danne søer på terræn, og mange steder har vandet ingen steder at blive ledt hen.
Dit ansvar som grundejer
Stammer problemerne med overfladevand på din grund fra naturlige forhold (for eksempel høj grundvandsstand, overfladestrømninger eller jordforhold), så er det dit ansvar som grundejer at håndtere det regnvand, der ikke kan eller må afledes via kloaksystemet. Det gælder også, hvis det er overfladevand fra egne befæstelser såsom indkørsel og terrasse.
Dit ansvar som grundejer
Stammer problemerne med overfladevand på din grund fra naturlige forhold (for eksempel høj grundvandsstand, overfladestrømninger eller jordforhold), så er det dit ansvar som grundejer at håndtere det regnvand, der ikke kan eller må afledes via kloaksystemet. Det gælder også, hvis det er overfladevand fra egne befæstelser såsom indkørsel og terrasse.
Mulige løsninger
Der kan være mange mulige løsninger til at afhjælpe problemer med overfladevand på din grund. Vi anbefaler, at du kontakter for eksempel en kloakmester eller et rådgivende ingeniørfirma, der kan hjælpe med en løsning. Det er vigtigt, når du vælger en løsning, at den ikke giver gener for andre grunde omkring.
Omfangsdræn
Ved problemer med overfladevand på din ejendom, som ikke kan nedsive, kan du undersøge mulighed for etablering af for eksempel omfangsdræn ved hus eller linjedræn på terrassen. Omfangsdræn kan hjælpe med at lede vand væk tæt på bygninger, men fjerner ikke problemer med vand på resten af grunden. Etablering af omfangsdræn skal du som grundejer selv betale, og en autoriseret kloakmester skal udføre arbejdet.
Mulige løsninger
Der kan være mange mulige løsninger til at afhjælpe problemer med overfladevand på din grund. Vi anbefaler, at du kontakter for eksempel en kloakmester eller et rådgivende ingeniørfirma, der kan hjælpe med en løsning. Det er vigtigt, når du vælger en løsning, at den ikke giver gener for andre grunde omkring.
Omfangsdræn
Ved problemer med overfladevand på din ejendom, som ikke kan nedsive, kan du undersøge mulighed for etablering af for eksempel omfangsdræn ved hus eller linjedræn på terrassen. Omfangsdræn kan hjælpe med at lede vand væk tæt på bygninger, men fjerner ikke problemer med vand på resten af grunden. Etablering af omfangsdræn skal du som grundejer selv betale, og en autoriseret kloakmester skal udføre arbejdet.
Kommunens ansvar
Kommunen er forpligtet til at modtage overfladevand fra for eksempel tagflader og indkørsler, hvis grunden ligger i kloakopland og er fælles- eller separatkloakeret.
Du kan kontakte kommunen, hvis du har problemer med overfladevand på din grund, som stammer fra naboens befæstede arealer såsom overfladevand fra terrasser, tagvand fra skure/huse, nedsivningsanlæg eller regnvandssikring. Så kan du få afklaret, om kommunen har mulighed for at afhjælpe problematikken ud fra en individuel vurdering af sagen.
Kommunen er ikke forpligtet til at hjælpe med problemer med overfladevand på din grund, når grunden ligger:
- uden for kloakopland eller i spildevandskloakeret område, og overfladevandet stammer fra egne befæstelser eller naturlige forhold (ubefæstede arealer)
- i fælles- eller separatkloakeret område, og overfladevandet stammer fra naturlige forhold (ubefæstede arealer).
Som kommune må vi heller ikke hjælpe med at udarbejde konkrete projekter. En kommune må alene forholde sig til en ansøgning med et konkret projektforslag. Kommunerne har derved ikke mulighed for at anvise eller medvirke til en løsning for dig som grundejer.
Kommunens ansvar
Kommunen er forpligtet til at modtage overfladevand fra for eksempel tagflader og indkørsler, hvis grunden ligger i kloakopland og er fælles- eller separatkloakeret.
Du kan kontakte kommunen, hvis du har problemer med overfladevand på din grund, som stammer fra naboens befæstede arealer såsom overfladevand fra terrasser, tagvand fra skure/huse, nedsivningsanlæg eller regnvandssikring. Så kan du få afklaret, om kommunen har mulighed for at afhjælpe problematikken ud fra en individuel vurdering af sagen.
Kommunen er ikke forpligtet til at hjælpe med problemer med overfladevand på din grund, når grunden ligger:
- uden for kloakopland eller i spildevandskloakeret område, og overfladevandet stammer fra egne befæstelser eller naturlige forhold (ubefæstede arealer)
- i fælles- eller separatkloakeret område, og overfladevandet stammer fra naturlige forhold (ubefæstede arealer).
Som kommune må vi heller ikke hjælpe med at udarbejde konkrete projekter. En kommune må alene forholde sig til en ansøgning med et konkret projektforslag. Kommunerne har derved ikke mulighed for at anvise eller medvirke til en løsning for dig som grundejer.
Hvis du vil vide mere
Nedbøren i Danmark er registreret siden 1874, og 2023 er det vådeste år, der er registreret. I 2023 faldt der i Danmark i gennemsnit 972,7 mm, hvilket er mere end 25% over normalen, som er på 759,1 mm. Vi er gået ind i 2024 med vandmættet jorde og et højerestående grundvandsspejl end før observeret. Dette giver i kombination med det fortsatte våde vejr mange steder udfordringer med håndtering af vand.
Omfangsdræn
I fælles- og separatkloakerede områder kan overfladevand fra omfangs- og linjedræn tilsluttes den offentlige regnvandsledning.
Bemærk: Det er ikke tilladt at tilslutte drænvand fra græsplæner og andre ubefæstede arealer til den offentlige regnvandsledning. Denne er ikke dimensioneret til at modtage andet end overfladevand fra befæstede arealer og vand fra omfangsdræn.
I spildevandskloakerede områder skal overfladevandet håndteres lokalt. Desværre er det de færreste, der har en grøft eller et vandløb, som kan modtage vandet.
Bemærk: Afledning til grøft eller vandløb kræver tilladelse fra Aalborg Kommune inden etablering.
Drænlav
I områder, hvor der generelt er problemer med stigende grundvand, kan grundejere eventuelt gå sammen i et fælles ”drænlav”, hvor I er fælles om omkostningerne til etablering og drift af den fælles løsning.
Drænledning
I nogle områder er der etableret et 3-strengssystem. En ledning til henholdsvis spildevand, regnvand og drænvand (SRO-system). Grundejerne i området må lede deres drænvand til drænledningen, der ligger i vejen. Det gælder drænvand fra hele grunden og ikke ”bare” fra omfangsdræn. Drænledningen i vejen skal driftes af grundejerforeningen og ikke det offentlige. Det vil sige, at den lokale løsning alene er de private grundejeres ansvar.
Tidligere foregik kloakering i kloakopland som fælleskloakering, hvor husspildevand og regnvand løber i én ledning. De gamle fælleskloakerede kloakoplande og nye kloakoplande kloakeres nu som separatkloakerede. I separatkloakerede oplande løber husspildevand og regnvand i hver sin ledning. Spildevandsledningen modtager husspildevand fra for eksempel toilet, bad og køkken, mens regnvandsledningen modtager tag- og overfladevand fra for eksempel indkørsler. Regnvandsledningen er dimensioneret efter, hvor meget befæstelse der er forventet i et villakvarter.
I fælleskloakerede områder vil separatkloakering i nogle tilfælde medføre stigende grundvandsspejl/grundvandsstand, når de gamle utætte fællesledninger erstattes med nye tætte. Herved forsvinder den drænende effekt fra de gamle utætte ledninger.
Hvis der opstår problemer med overfladevand i forbindelse med separatkloakering, er det dit ansvar som grundejer (eller et eventuelt drænlav) at afhjælpe problemer med vand på terræn og forsumpede arealer. Hverken kommunen eller vandselskabet kan med nuværende lovgivning hjælpe med problemet.
Ældre kloakoplande er typisk fælles- eller separatkloakeret, mens nyere og fremtidige områder vil være separat- eller spildevandskloakeret. De områder, der spildevandskloakeres, forsynes kun med én ledning, og denne skal aftage husspildevand og intet andet. Du må altså ikke aflede tag- og overfladevand til spildevandsledningen.
Spildevandsledningen er dimensioneret efter dette. Spildevandsledninger har en meget mindre dimension end regnvandsledninger. Det kan derfor ikke tillades, at der ledes regn-/drænvand til et system, der ikke er dimensioneret til at rumme andet end husspildevand.
Gamle målebordsblade (kort over gamle grøfter fra første halvdel af sidste århundrede) viser, at der i store dele af for eksempel sommerhusområder er mange afvandingsgrøfter, der over tid er blevet sløjfet til ”fordel” for sommerhuse. Det vil sige, at den naturlige afvanding af området over tid er blevet væsentlig forringet. Kombineret med vådere vejr og dermed også stigende grundvand, har dette gjort mange steder udfordret.
Derfor er der ikke etableret et regnvandssystem
Hvorvidt der i et nyt opland kloakeres alene for husspildevand eller både for husspildevand og regnvand, afhænger af det enkelte område. I sommerhusområder vil der for eksempel ikke forventes den samme befæstelsesgrad, som man vil forvente i byområder. En sommerhusmatrikel forventes udstyret med et hus (og måske garage/skur), mens resten er ubefæstet. Derfor vil der i forbindelse med kloakering af sommerhusområder oftest kun etableres ledning til at aftage husspildevandet.
Dispensation er ikke muligt
Vi kan ikke dispensere og give tilladelse til at aflede overfladevand til spildevandsledning. Det kan vi ikke, fordi det danner præcedens for alle andre med lignende problemer i området. Det vil i givet fald betyde et kollaps af spildevandssystemet, hvilket ikke er hensigtsmæssigt.
Overfladevand i spildevandsledningen
Hvis der afledes overflade- og grundvand til spildevandssystemet, vil der være risiko for driftsforstyrrelser på pumper og utilsigtede aflastninger fra systemet. I spildevandskloakerede sommerhusområder har beboere, der havde sommerhus tæt på pumpestationerne, oplevet at få spildevand ledt direkte ind i husene via overfladestrømninger.
Kontakt
Klima og Miljø
Stigsborg Brygge 5 9400 NørresundbyRing til os
99 31 20 50Skriv til os
Husk at skrive sikkert, hvis du deler følsomme eller fortrolige oplysninger.
Det med småt
For nuværende er der ikke juridisk mulighed for, at kommunen eller forsyningen løser problemer med overfladevand på den enkelte ejers grund. Selv i tilfælde, hvor borgere har store problemer, giver lovgivningen ikke kommunen mulighed for at træde til med etablering af afværgende foranstaltninger på de enkelte ejeres grunde.
I det åbne land (uden for offentligt kloakopland) er det vandløbsloven, der regulerer håndtering af det overfladenære grundvand, men i byerne er de fysiske forhold helt anderledes, og selv om vandløbsloven også gælder i byen, er den uanvendelig som styringsredskab. Der er derved ikke er nogen gældende lov eller regel, der kan hjælpe kommunen med at løse problemet med højt grundvand i byområderne.
Vandselskaber og kommuner har efter gældende regler og retningslinjer kun få muligheder for at håndtere overfladenært grundvand. Der er ingen regler eller retningslinjer, der direkte regulerer området, ligesom de muligheder, der er identificeret, er for begrænsede til at håndtere de aktuelle presserende udfordringer på området. Med den nuværende utilstrækkelige regulering er der risiko for, at løsning af problemer ét sted udløser problemer et andet sted. Der er derfor et stort behov for, at lovgivning og øvrig regulering indrettes, så problemerne med overfladenært grundvand kan løses på en hensigtsmæssig måde for grundejerne.
Planlægning, projektering, udførelse og betaling for projekter, der kan imødegå konsekvenserne af stigende overfladenært grundvand, kræver i udgangspunktet en lovfæstet opgavefordeling. Hverken kommuner eller vandselskaber påtager sig i udgangspunktet opgaver uden lovhjemmel. Kommunerne kan i særlige tilfælde, hvis det vurderes, at der er tale om et problem af samfundsmæssig betydning på et ikke lovreguleret område, i henhold til kommunalfuldmagten påtage sig opgavens løsning og omkostning. Et par ejendomme med problemer med overflade- og terrænnært grundvand i et område vil ikke anses som værende af samfundsmæssig betydning.
I 2019 udgav Kommunernes Landsforening (KL) og Dansk Vand- og Spildevandsforening (DANVA) notatet ”National indsats imod stigende overfladenært grundvand”. Notatet skitserer de lovmæssige udfordringer kommuner og vandselskaber står overfor, når borgere har problemer med terrænnært grundvand (og deraf også overfladevand). De skitserede problematikker i notatet af 2019 har ikke ændret sig og ovenstående er baseret på problematikkerne beskrevet i notatet.
Grundvandsspejlet er generelt steget i Danmark de sidste 5-10 år som følge af klimaændringerne. Der falder mere nedbør, og regnhændelserne bliver mere ekstreme. Stigende grundvandsstand og øgede, hyppigere nedbørsmængder resulterer flere steder i vand på terræn på grund af vandmættet jord. Problemet ses særligt i vinterhalvåret og i de områder, hvor der tidligere var enge, vådområder og vandløb.