Skip til hoved indholdet

Brug rekruttering til forretningsudvikling

Få gode råd til at bruge rekruttering til forretningsudvikling. Hvilke kompetencer mangler din virksomhed, og hvordan kan du tænke alternativt i en tid med mangel på arbejdskraft i visse brancher.

Skab udvikling og grib nye muligheder gennem dine medarbejdere

Har du brug for sparring og nye vinkler på, hvordan du kan bruge rekruttering og medarbejdere som forretningsudvikling? Der er eksempelvis gode chancer for vækst, når du inkluderer højtuddannet arbejdskraft i din medarbejderstab.

I en tid med mangel på arbejdskraft i visse brancher kan det være oplagt at tænke alternativt, når du har brug for nye medarbejdere. Hos os får du gode råd til at tænke nyt i din rekruttering og forslag til, hvilken type profiler og baggrunde, som kunne være oplagte for din virksomhed.  

Sådan kommer du i gang

Du er velkommen til at kontakte vores erhvervskonsulent Brian Juhl Lorentsen, som har et særligt talent for at se sammenhængen mellem din virksomheds forretningsudvikling og din rekruttering. Han har base i BusinessAalborg, som er Aalborg Kommunes erhvervsafdeling. BusinessAalborg er sat i verden for at gøre det nemt at starte, drive og udvikle virksomhed med base i Aalborg Kommune. Her er gode råd gratis, uvildige og funderet på mange års erfaring. 

Kontakt Brian Juhl Lorentsen

Brug Brian som din sparringspartner, når du gerne vil have nye øjne på udvikling og kompetencer i din virksomhed. Med 15 års erfaring med rekruttering og forretningsudvikling har han et stort netværk blandt nordjyske virksomheder og vidensinstitutioner. Dertil kender Brian de mange muligheder, der findes for at ansætte eksempelvis højtuddannede medarbejdere med tilskud. 

Se Brians profil på LinkedIn

Du kan også følge med i events, fakta og fortællinger fra Aalborgs erhvervsliv på BusinessAalborgs LinkedIn

Få erhvervsnyheder direkte i din indbakke

Hvis du vil vide mere

Organisationsudvikling og rekruttering spiller en central rolle hos virksomheder. Vi har mødt Jeppe Rahbek fra Absent Wall til en snak om navneskifte og det at have en uvildig sparringspartner med på sidelinjen.

Fra Rahbek Media til Absent Wall

Er et navneskift galt eller genialt, når en virksomhed har knap 10 år på bagen? Vi har blandt andet talt med Jeppe Rahbek om, hvordan et navneskifte kan foregå, og hvilke ændringer der sker i organisationen. 

På mange måder var det lige til højrebenet – og så alligevel ikke – at Jeppe Rahbek skulle være selvstændig. Efter endt uddannelse tog det ene det andet og efter et NextStep-forløb ved UCN, så Rahbek Media dagens lys. En virksomhed, som er at finde et sted imellem videoproduktion og strategi. 

”Jeg havde ikke som sådan en specifik årsag til, at jeg ville være selvstændig. Min far har været selvstændig, men min mor var det i hvert fald ikke. Men det gør, at jeg ved, hvad det vil sige at være selvstændig, selvom det egentlig aldrig var en drøm,” forklarer Jeppe Rahbek, som oprindeligt er uddannet i multimediedesign og digital konceptudvikling ved UCN. 

Efter otte år med Rahbek Media og Jeppe Rahbek selv i front traf han beslutningen om et navneskift til Absent Wall. 

”Jeg ved stadigvæk ikke, om navneskiftet var en dum idé, men jeg tror på, at potentialet i det er stort.” 

At kickstarte fortællingen 

Én, som til gengæld ved noget om organisationsudvikling – og som kunne se potentialet i et navneskifte – var erhvervskonsulent Brian Juhl Lorentsen fra BusinessAalborg. Han har givet gode råd om alt fra forretningsudvikling til rekruttering af medarbejdere. 

”Den dag i dag er det klart nogle andre ting, jeg har brug for sparring og vejledning til, end det var i starten. Jeg kan godt lide at tale med folk, som er klogere, end jeg selv er, og jeg har løbende haft en dialog med Brian, så derfor var han helt oplagt at tale med, da vi skulle skifte navn, forklarer Jeppe Rahbek” 

Der var særligt én grund til, at et navneskift kom på tale, selv om det nye navn kan være svært at udtale og afkode i det nordjyske.  

”Vi skiftede navn, fordi det ikke er mig, som er stjernen i det her. Jeg har ansat så mange dygtige folk, og derfor duede det ikke, at der blev refereret til mig hele tiden.”

Den 1. august 2023 blev navneskiftet til Absent Wall en realitet. Herefter har Brian Juhl Lorentsen hjulpet virksomheden med at skabe noget opmærksomhed omkring navneskiftet og lave en strategi for det. 

”Vi er rigtige gode til at lave markedsføring for andre virksomheder, men det er bare noget andet, når vi laver det for os selv. Derfor skulle vi finde ressourcerne til at lave lidt larm, når vi nu alligevel skiftede navn. Vi ville gerne kickstarte fortællingen om os selv.” 

De kritiske - men vigtige - spørgsmål 

For Absent Wall har det været en fordel at gøre brug af inputs udefra. Derfor bragte Brian Juhl Lorentsen dem i retningen af Vækstpilot-ordningen, som netop gør det muligt at ansætte en medarbejder til eksempelvis udviklingsopgaver, da der skulle skabes opmærksomhed omkring navneskiftet. 

”Vi fik en Vækstpilot, hvor Brian hjalp os enormt med at screene kandidater, og det var en stor hjælp. Brian ved selv, hvordan det er at drive en forretning, og det har været enormt godt, at han har kunne kigge på virksomheden udefra og gøre os klogere på, hvad vi faktisk havde brug for.” 

For selv om Jeppe Rahbek har en god mavefornemmelse efter små 10 år som erhvervsdrivende, kan det nogle gange være godt givet ud at sparre med en, der har endnu mere erfaring, og som kan skubbe virksomheden i en ny retning.

"Brian har været god til at stille de kritiske spørgsmål. Han siger ikke bare ja eller nej, når jeg er kommet med en god idé. Selv om jeg har en stor tiltro til min mavefornemmelse, er jeg blevet bedre til at tænke mig om en ekstra gang", Jeppe Rahbek

Om end den Vækstpilot, som Absent Wall fik ind, ikke er tilknyttet virksomheden mere, har det alligevel sat gang i nogle tanker hos virksomheden. 

”For os var det en succes alligevel. Vi fik afprøvet nogle ting, som vi ellers ikke havde haft ressourcerne til, og nu ved vi mere om, hvilken vej vi ikke skal. Brian var enormt god til at byde inde og spørg ind til, hvad vi har kunne lære af den her proces, og hvordan vi kan bruge den læring fremover.” 

Det kommer også til udtryk, når Jeppe Rahbek skal forsøge at indkapsle, hvad fremtiden byder for Absent Wall. 

”Brian har i lang tid sagt, at vi skal nicheficere og blive dygtige til det, vi gør, for at tiltrække de rigtige kunder. Vi skal specialisere os. For ni år siden var video et nyt greb, men i dag er man nødt til at være mere specifik på, hvad man kan tilbyde en virksomhed, og hvad man er god til, fordi der er mange flere om buddet.”

”Jeg har trykprøvet nogle idéer ved Brian, hvor han er kommet med sin uforbeholdne mening, men det er også en mening, som er meget velfunderet. Det mest irriterende ved Brian er jo, at han tvinger én til at reflektere. Han udfordrer mine idéer og stiller de spørgsmål, man helst ikke vil have, når man selv synes, man har fået en god idé", slutter Jeppe Rahbek. 

Nysgerrig på mere?

Gør som Jeppe Rahbek fra Absent Wall og brug Brian Juhl Lorentsen som din sparringspartner.

Med speciale i organisationsudvikling og rekruttering kan han være stifinder og sparringspartner, når du gerne vil have nye øjne på udvikling og kompetencer i din virksomhed. 

Brian er erhvervskonsulent i BusinessAalborg, som er Aalborg Kommunes erhvervsafdeling. BusinessAalborg er sat i verden for at gøre det nemt at starte, drive og udvikle virksomhed med base i Aalborg Kommune. Her er gode råd gratis, uvildige og funderet på mange års erfaring.

Du er velkommen til at kontakte ham for en uforpligtende snak. 

Mad med Mest fik tilføjet andre kompetencer og nye tankegange til driften, da BusinessAalborg hjalp med rekrutteringen af en ny type medarbejder

To verdener mødtes, da Ditte Kirstine Sandfeld Bødker blev en del af Mad med Mest. 

Virksomheden med catering, frokostordninger samt forpagtningen af forplejning og restauration i Aalborg Kongres & Kultur Center fik nemlig en medarbejder med en baggrund som serviceøkonomi og uddannelse inden for innovation og entrepreneurship. 

Ny medarbejder med ny type baggrund

Jagten på en medarbejder med en anderledes baggrund end de traditionelle kokke og tjenere gik gennem BusinessAalborg, hvor erhvervskonsulent Brian Juhl Lorentsen indhentede en række kandidater og præsenterede virksomheden for rekrutteringsmulighederne. 

"Vi havde brug for noget struktur. Det hjalp Ditte os med at indse. Pludselig sad der en på kontoret og varetog den del, og det blev ret vigtigt", fortæller Michel Lycoops, der er medejer af Mad med Mest.

Michel Lycoops, medejer af Mad med Mest

"Jeg skulle sluge nogle kameler i starten, men jeg har lært virkelig meget af de andre. Jeg håber også, at de har lært en del af mig. Det er lidt som at have et godt sprintforløb, hvor man har forskellige kompetencer og erfaringer, som kan kobles på", tilføjer Ditte Kirstine Sandfeld Bødker. 

Vækstpiloten fik lønnen dækket i fire måneder

Hun startede først i otte ugers praktik, som gik over i et vækstpilot-forløb på fire måneder, hvor en del af lønnen blev dækket. Sidenhen er Ditte Kirstine Sandfeld Bødker blevet fastansat og har ansvaret for udvikling og bæredygtighed hos Mad med Mest. 

"Jeg fik hurtigt blod på tanden i forhold til puljer og ansøgninger. Der lavede jeg en del puljeansøgninger, som vi blev godkendt til, mens der efterhånden kom mere driftarbejde. Der har jeg siddet mere med kundekontakt og været ude ved vores kunder, så vi opbygger loyalitet for virksomheden. Det kan gavne os på længere sigt, siger hun. 

Bæredygtighed i fokus

En markant del af udviklingen hos Mad Med Mest handler om bæredygtighed. Dermed fik Ditte Kirstine Sandfeld Bødker hurtigt bæredygtighed som et af sine ansvarsområder. Gennem sin tid i virksomheden har hun især arbejdet med grøn omstilling og miljø. 

"En af de store udviklingsopgaver, som Michel kom med, var i forhold til råvarer. Vi vil gerne have flere lokale råvarer, og vi vil være mere bæredygtige og miljøbevidste. Det kan eksempelvis være selvdyrkede urter, som vi er i gang med at dyrke i vores egen vertikalfarm", fortæller Ditte Kirstine Sandfeld Bødker. 

Ny faglighed giver nye kompetencer

Dermed har forløbet givet Michel Lycoops og resten af holdet bag Mad Med Mest nye aspekter og en indsigt i, hvad en medarbejder med en anden faglig baggrund kan bidrage til. 

"Det viste sig, at det hjælper med nogle andre kvaliteter, end vi selv har. Vi kan jo ansætte flere kokke hele tiden, men hvis de ikke har kvaliteterne, som vi skal bruge, så nytter det ikke. En fra køkkenet er ikke nødvendigvis bedre til at bestille varer hjem, og det handler om at tilføje andre brancher og kvaliteter i hverdagen. Det har jeg selv lært meget af i den her proces", fortæller Michael Lycoops. 

Som erhvervskonsulent vejleder Brian Juhl Lorentsen aalborgensiske virksomheder inden for rekruttering og forretningsudvikling. Det kan eksempelvis være inden for rekrutteringen af og værdien i kandidater fra andre uddannelsesområder end det typiske i branchen, hvilket var tilfældet hos Mad med Mest.

Brian Juhl Lorentsen

Erhvervskonsulent

25 20 15 33

bjl@aalborg.dk

Kontakt

BusinessAalborg

Boulevarden 13, 2. sal 9000 Aalborg

Ring til os

99 31 15 70

Skriv til os

Måske er du også interesseret i

Har du set...

Aalborg Kommune

Boulevarden 13
9000 Aalborg

CVR-nummer: 29189420

Let digital adgang