Skip til hoved indholdet
    Hjem Min virksomhed Erhvervstilbud og iværksætteri Faglig sparring til virksomheder Rekruttering og forretningsudvikling

Brug rekruttering til forretningsudvikling

Få gode råd til at bruge rekruttering til forretningsudvikling. Hvilke kompetencer mangler din virksomhed, og hvordan kan du tænke alternativt i en tid med mangel på arbejdskraft i visse brancher.

Skab udvikling og grib nye muligheder gennem dine medarbejdere

Har du brug for sparring og nye vinkler på, hvordan du kan bruge rekruttering og medarbejdere som forretningsudvikling? Der er eksempelvis gode chancer for vækst, når du inkluderer højtuddannet arbejdskraft i din medarbejderstab.

I en tid med mangel på arbejdskraft i visse brancher kan det være oplagt at tænke alternativt, når du har brug for nye medarbejdere. Hos os får du gode råd til at tænke nyt i din rekruttering og forslag til, hvilken type profiler og baggrunde, som kunne være oplagte for din virksomhed.  

Sådan kommer du i gang

Du er velkommen til at kontakte vores erhvervskonsulent Brian Juhl Lorentsen, som har et særligt talent for at se sammenhængen mellem din virksomheds forretningsudvikling og din rekruttering. Han har base i BusinessAalborg, som er Aalborg Kommunes erhvervsafdeling. BusinessAalborg er sat i verden for at gøre det nemt at starte, drive og udvikle virksomhed med base i Aalborg Kommune. Her er gode råd gratis, uvildige og funderet på mange års erfaring. 

Kontakt Brian Juhl Lorentsen

Brug Brian som din sparringspartner, når du gerne vil have nye øjne på udvikling og kompetencer i din virksomhed. Med 15 års erfaring med rekruttering og forretningsudvikling har han et stort netværk blandt nordjyske virksomheder og vidensinstitutioner. Dertil kender Brian de mange muligheder, der findes for at ansætte eksempelvis højtuddannede medarbejdere med tilskud. 

Se Brians profil på LinkedIn

Du kan også følge med i events, fakta og fortællinger fra Aalborgs erhvervsliv på BusinessAalborgs LinkedIn

Hvis du vil vide mere

Mad med Mest fik tilføjet andre kompetencer og nye tankegange til driften, da BusinessAalborg hjalp med rekrutteringen af en ny type medarbejder

To verdener mødtes, da Ditte Kirstine Sandfeld Bødker blev en del af Mad med Mest. 

Virksomheden med catering, frokostordninger samt forpagtningen af forplejning og restauration i Aalborg Kongres & Kultur Center fik nemlig en medarbejder med en baggrund som serviceøkonomi og uddannelse inden for innovation og enterpreneurship. 

Ny medarbejder med ny type baggrund

Jagten på en medarbejder med en anderledes baggrund end de traditionelle kokke og tjenere gik gennem BusinessAalborg, hvor erhvervskonsulent Brian Juhl Lorentsen indhentede en række kandidater og præsenterede virksomheden for rekrutteringsmulighederne. 

"Vi havde brug for noget struktur. Det hjalp Ditte os med at indse. Pludselig sad der en på kontoret og varetog den del, og det blev ret vigtigt", fortæller Michel Lycoops, der er medejer af Mad med Mest.

Michel Lycoops, medejer af Mad med Mest

"Jeg skulle sluge nogle kameler i starten, men jeg har lært virkelig meget af de andre. Jeg håber også, at de har lært en del af mig. Det er lidt som at have et godt sprintforløb, hvor man har forskellige kompetencer og erfaringer, som kan kobles på", tilføjer Ditte Kirstine Sandfeld Bødker. 

Vækstpiloten fik lønnen dækket i fire måneder

Hun startede først i otte ugers praktik, som gik over i et vækstpilot-forløb på fire måneder, hvor en del af lønnen blev dækket. Sidenhen er Ditte Kirstine Sandfeld Bødker blevet fastansat og har ansvaret for udvikling og bæredygtighed hos Mad med Mest. 

"Jeg fik hurtigt blod på tanden i forhold til puljer og ansøgninger. Der lavede jeg en del puljeansøgninger, som vi blev godkendt til, mens der efterhånden kom mere driftarbejde. Der har jeg siddet mere med kundekontakt og været ude ved vores kunder, så vi opbygger loyalitet for virksomheden. Det kan gavne os på længere sigt, siger hun. 

Bæredygtighed i fokus

En markant del af udviklingen hos Mad Med Mest handler om bæredygtighed. Dermed fik Ditte Kirstine Sandfeld Bødker hurtigt bæredygtighed som et af sine ansvarsområder. Gennem sin tid i virksomheden har hun især arbejdet med grøn omstilling og miljø. 

"En af de store udviklingsopgaver, som Michel kom med, var i forhold til råvarer. Vi vil gerne have flere lokale råvarer, og vi vil være mere bæredygtige og miljøbevidste. Det kan eksempelvis være selvdyrkede urter, som vi er i gang med at dyrke i vores egen vertikalfarm", fortæller Ditte Kirstine Sandfeld Bødker. 

Ny faglighed giver nye kompetencer

Dermed har forløbet givet Michel Lycoops og resten af holdet bag Mad Med Mest nye aspekter og en indsigt i, hvad en medarbejder med en anden faglig baggrund kan bidrage til. 

"Det viste sig, at det hjælper med nogle andre kvaliteter, end vi selv har. Vi kan jo ansætte flere kokke hele tiden, men hvis de ikke har kvaliteterne, som vi skal bruge, så nytter det ikke. En fra køkkenet er ikke nødvendigvis bedre til at bestille varer hjem, og det handler om at tilføje andre brancher og kvaliteter i hverdagen. Det har jeg selv lært meget af i den her proces", fortæller Michael Lycoops. 

Som erhvervskonsulent vejleder Brian Juhl Lorentsen aalborgensiske virksomheder inden for rekruttering og forretningsudvikling. Det kan eksempelvis være inden for rekrutteringen af og værdien i kandidater fra andre uddannelsesområder end det typiske i branchen, hvilket var tilfældet hos Mad med Mest.

Brian Juhl Lorentsen

Erhvervskonsulent

25 20 15 33

bjl@aalborg.dk

Kontakt

BusinessAalborg

Boulevarden 13, 2. sal 9000 Aalborg

Ring til os

99 31 15 70

Skriv til os

Åbningstider

Måske er du også interesseret i

Har du set...

Aalborg Kommune

Boulevarden 13
9000 Aalborg

CVR-nummer: 29189420

Let digital adgang