Skip til hoved indholdet

Skilte og facader

Søg om tilladelse til opsætning af skilte på offentlige arealer eller i det åbne land.

Start byggeansøgning (MitID)

Har du ikke MitID, eller har du brug for hjælp til selvbetjening, så kontakt Byggeri.

Opsætning af skilte på offentligt areal

Skilte og andet byinventar opsat på eller hen over offentligt vejareal er reguleret i vejledningen 'Retningslinjer for udeservering'.

Læs Aalborg Kommunes retningslinjer for udeservering

Opsætning af skilte i det åbne land

Skilte i det åbne land kan forstyrre oplevelsen af landskabet.
Derfor er der i naturbeskyttelseslovens § 21 fastsat restriktive regler om reklamer i det åbne land, også kaldet friluftsreklamer.

Aalborg Kommune har udarbejdet en vejledning til opsætning af skilte i det åbne land. 

Skriv til os, så sender vi materialet som pdf

Kontakt

Byggeri

Stigsborg Brygge 105 9400 Nørresundby

Ring til os

99 82 82 00

Skriv til os

*For at nedbringe mængden af byggesager, holder vi lukket for personlig og telefonisk henvendelse i uge 2, uge 6, uge 10, uge 15, uge 19 og uge 23. Haster din henvendelse, kan du skrive en mail til byggeri@aalborg.dk

Det med småt

I Aalborg Kommune kan du forvente, at der er ventetid på at få behandlet din byggesag.

Når du har sendt en ansøgning via hjemmesiden 'Byg og Miljø' bliver den automatisk oprettet i vores sagsstyringssystem. Inden for cirka 10 dage foretager vi en hurtig screening af sagen med henblik på at undersøge, om vi har de oplysninger, der skal til for at kunne behandle sagen. Screeningen sker ikke nødvendigvis af en byggesagsbehandler. Hvis sagen er fuldt oplyst ved screeningen og ikke afventer andre myndigheder, så kan afgørelsen bliver udarbejdet inden for kort tid. Hvis der ikke kan træffes en afgørelse som beskrevet, kommer sagen efter screeningen i en kø, hvor den venter cirka 5 måneder. Mens sagen venter, tildeles den ikke en byggesagsbehandler. Når vi når til sagen, vil du få besked om, at sagsbehandlingen opstartes, og hvem sagen er tildelt.

Per 1. september 2024 er der indført en række tiltag i byggesagshandlingen med henblik på at nedbringe sagsbehandlingstiderne. Tiltagene er - foruden som beskrevet i ovenstående - følgende:

  • Mangler der fuldmagt, er der søgt i den forkerte ansøgningskategori eller er ansøgningen mangelfuld, så bliver ansøgningen afvist.
  • Manglende materiale skal fremsendes inden for 4 uger ellers bliver ansøgningen henlagt.
  • Alt kommunikation skal foregå gennem systemet 'Byg og Miljø', som samtidig registrerer vores sagsbehandlingstider.
  • Hver den første uge i måneden er der lukket for telefonerne i Byggeri, hvor vi alene fokuserer på den konkrete behandling af sagerne.
  • Krav til, at ansøger forud for forhåndsdialoger, har udarbejdet konkrete spørgsmål, som der ønskes besvaret forud for mødet. Der kan ikke sagsbehandles på forhåndsdialogmøderne.
  • Sagerne behandles i udgangspunktet i den rækkefølge de kommer ind, dog undtager sager som er fuldt oplyste og kan behandles inden for et begrænset tidsrum.

Alle bygherrer opfordres til at opnå adgang til sagen via 'Byg og Miljø' - også selv om sagen håndteres af en rådgiver.

Måske er du også interesseret i

Har du set...

Aalborg Kommune

Boulevarden 13
9000 Aalborg

CVR-nummer: 29189420

Let digital adgang